Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

MamaPapaTaxi 12. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Fogadjátok szeretettel Gődény Edit utazó gyógypedagógus adaptált ötletének leírását, és küldjétek el ti is kedvenc játékaitokat.

Edit írta:

A Kérem a következőt... Gundel Takács játékának döntő játéka jutott eszembe erről a Másszínjátékról. A kérdésekre a két válaszlehetőség közül a ROSSZ választ kell felelni. Én játszom ezt a tanítványaimmal, és elmondhatom, hogy imádják.

Én utazó gyógypedagógus vagyok, és diszlexiás és gyengénlátó gyerekek hallási figyelmének fejlesztése volt az elsődleges célom ezzel a feladattal. Mivel nem tanulási tartalmat közvetítek, az általános műveltség témakörében állítottam össze egy 21 kérdésből álló sort. Vannak olyanok, akikkel egy kvízjáték keretében megismertetem előre a kérdéseket, de intelligens gyerekeket bedobok a "mélyvízbe", és egyből elkezdem a kérdéssort.

Először felteszek egy kérdést, pl. „Melyik név adható fiúnak, Alíz vagy Alfonz?”
Természetesen a helyes válasz Alíz lesz, hiszen a ROSSZ választ kell mondani. Így haladunk egészen a 21. kérdésig. Amennyiben téveszt a gyerek, az egész kérdéssort újra elkezdjük. Lehet időre végezni a feladatot, de idő nélkül is nagyon izgalmas. Tanítási órán lehet a kérdéseket a tananyaghoz kapcsolni. Mindenki önmagával és az idővel küzd.

Fejlesztési céllal

  1. Ki árulta el Jézust? ~~~ Júdás- Tamás
  2. Hány perc 3 óra? ~~~ 300-180
  3. Sző fon nem takács, mi az? ~~~ varrónő- pók
  4. Melyik város van Hajdú- Bihar megyében? ~~~ Berettyóújfalu- Szolnok
  5. Milyen hang a zs? ~~~ zöngés-zöngétlen
  6. Mit iszik a tehén? ~~~ vizet-tejet
  7. Hány törpével él együtt Csipkerózsika? ~~~ 7-0
  8. Milyen j a muszáj? ~~~ j-ly
  9. Miklós napja mikor van? ~~~ télen-nyáron
  10. Milyen állat a béka? ~~~ kétéltű-hüllő
  11. Ki magyar államalapító királyunk? ~~~ István-Hunyadi Mátyás
  12. Melyik ünnepünk búcsúztatja a telet? ~~~ vízkereszt-farsang
  13. Melyik Magyarország legnagyobb folyója? ~~~ Duna-Tisza
  14. Milyen hónap van január előtt? ~~~ február-december
  15. Ha ma negyedike van, milyen nap volt tegnapelőtt? ~~~ 2- 6
  16. Ki írta az Anyám tyúkja című verset? ~~~ Petőfi Sándor- József Attila
  17. Melyik város sportcsarnoka a Főnix? ~~~ Debrecen- Miskolc
  18. Mit jelent a penna szó? ~~~ tészta-toll
  19. Hány napos az augusztus? ~~~ 31-30
  20. Hány szóval írjuk: Magyarország? ~~~ 1-2

  1. Mikor lesz legközelebb szökőév? ~~~ 2018-2016
  2. Milyen gyümölcs a szilva? ~~~ bogyós-csonthéjas
  3. Mit jelent? Kenyere javát megette? ~~~ öreg- kövér
  4. Milyen állat az emu? ~~~ madár-emlős
  5. Melyik nem sport? ~~~ zumba-szamba
  6. Milyen színű a Nagytemplom? ~~~ sárga- fehér
  7. Milyen szín nincs az olasz zászlóban? ~~~ piros-sárga
  8. Milyen „j” van a héja szóban? ~~~ j-ly
  9. Milyen szófaj a tejbegríz szó? ~~~ főnév-melléknév
  10. Mit jelent a spongya szó? ~~~ szivacs- törölköző
  11. Melyik hegységben van a Kékestető? ~~~ Bükk- Mátra
  12. Mi lesz a vízből, ha felforr? ~~~ gáz- gőz
  13. Mikor hosszabb a nappal? ~~~ nyáron-télen
  14. Mi nem kell a rántottába? ~~~ cukor-
  15. Milyen alakú a stop-tábla? ~~~ nyolcszög- kör
  16. Mennyi 4x4 fele? ~~~ hat-nyolc
  17. Mit válogatott Hamupipőke? ~~~ lencsét-borsót
  18. Ki írta a Vuk című mesét? ~~~ Csukás István- Fekete István
  19. Ki volt Szabó Magda? ~~~ festő-író
  20. Milyen állat a hörcsög? ~~~ ragadozó- rágcsáló


Fejlesztési- és tantárgy-pedagógiai céllal

Móra Ferenc: Kalcinált szóda

  1. Ki írta a kalcinált szóda című novellát ~~~ Móricz Zsigmond-Móra Ferenc
  2. Mennyi fizetést kapott az író fiatal korában? ~~~ Havi 100 korona-havi 10 korona
  3. Hova hívták tanítónak az írót? ~~~ középiskolába-inasiskolába
  4. Milyen tantárgyat kellett tanítania? ~~~ közismeret-természetismeret
  5. Ki írta a tankönyvet? ~~~ nagy tudós- iparoktatási vezető
  6. Mi volt a fő feladat? ~~~ oktatás-fegyelmezés
  7. Mi a kalcinált szóda? ~~~ a szóda legfinomabb fajtája-a legerősebb szóda
  8. Miről kérdezte a mészárosinast? ~~~ pragmatica sanctióról-a királyról
  9. Mennyit aludt a kis pék inas egy nap? ~~~ 3 és fél óra-4 és fél óra
  10. Miért jár 100 év felmentés a purgatóriumban? ~~~ hagyta aludni a pékinast-nem nevezte szamárnak a pékinast
  11. Mit olvasott az inasoknak az író? ~~~ Ezeregy éjszakát-Bibliát
  12. Melyik hónap nevét írta kisbetűvel az inas? ~~~ március-május
  13. Milyen betűvel írjuk a hónapok nevét? ~~~ nagybetű-kisbetű
  14. Milyen ember volt a vizsgabiztos? ~~~ művelt-ostoba
  15. Hogyan folytatnád a képletet? d3, e4, f5, g6… ~~~ h7-h8
  16. Hány éve vizsgáztat a vizsgabiztos? ~~~ 10-20
  17. Mit jelent a tálentom szó? ~~~ tehetség-szorgalom
  18. Miért lehetett becsapni a vizsgabiztost? ~~~ nem figyelt rendesen-ő sem tudott válaszolni a kérdésekre
  19. Melyik Móra mű? ~~~ Egri csillagok-Kincskereső kisködmön
  20. Tetszett-e a novella? ~~~ igen-nem


Karinthy Frigyes: Röhög az egész osztály

  1. Mit találtak reggel a tanulók az osztályban? ~~~ új táblát-új szemétládát
  2. Melyik szünetben tört ki a cédularagasztás? ~~~ második-harmadik
  3. Mit tűztek ki Kelemen hátára? hülye- szamár
  4. Ki rajzolta le Kökörcsin tanárurat? ~~~ Zajcsek-Wlach
  5. A rajzon ki látható még? ~~~ II. Lajos-II. József
  6. Mit rajzolt Wlach Kökörcsinn fejére? ~~~ cilindert-micisapkát
  7. Ki bújt le a padok alá? ~~~ Auer-Lőbl
  8. Ki írta a novellát? ~~~ Kosztolányi Dezső-Karinthy Frigyes
  9. Melyiket írta Karinthy? ~~~ Szegény kisgyermek panaszai-Utazás a koponyám körül Mit csinált Zajcsek, miután rájött, hogy becsapták? ~~~ kiköpött a szemétládából-káromkodott
  10. Milyen tantárgyat tanított Kökörcsin? ~~~ nyelvtan-történelem
  11. Mit csinált Lőbl a pad alatt? ~~~ belecsípett Zajcsekbe-belecsípett Auerbe
  12. Melyik században játszódik a novella? ~~~ XX.-XIX


A sorozat leírása:
A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 11. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Jelmezesdi

A Jelmezesdi játék elve megtalálni két szót, amelyek ugyanúgy végződnek (rímkeresés).
Ehhez a feladathoz szükségünk van egy keresztnévlistára, majd azt mondjuk: Ezek a gyermekek álarcosbálba mennek. Honnan ismerjük fel őket, milyen jelmezt vettek fel?
A válasz egyszerű, a jelmezük neve rímel a keresztnevükkel.

Például:

Juliska – paprika, róka
Réka – béka
Balázs – darázs
Krisztina – balerina
István – Sandokan, banán
Bence – kemence, réce, repce
Júlia – fúria
Sándor – dezodor
Piroska – boszorka
Gábor – sátor
Flóra – tóra
Alpár – szamár
Attila – kamilla
Eszter – gengszter
Ábel – Bábel, kábel
Álmos – Tel Vilmos

0 Tovább

MamaPapaTaxi 10. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Szótalálás (tájékozódás a mentális lexikonban)

Ki vagyok, mi vagyok én? játék

  • Olyan háztartási gép vagyok, ami felszippantja a koszt.
  • Olyan ékszer vagyok, amit az ujjunkon viselünk.
  • Az a hely vagyok, ahol a bohóc szórakoztatja a közönséget.
  • Az a hely vagyok, ahol az állatok ketrecben laknak.
  • Olyan hely vagyok, ahova bezárják az állatokat.
  • Olyan zöldség vagyok, amit megfőznek. Gömbölyű, kicsi és zöld vagyok.
  • Olyan trópusokon élő állat vagyok, aki vízben él. Lábaim rövidek és őrlőfogaimmal bárkit kettéharapok.
  • Trópusokon élek, állat vagyok, a bőröm szürke és vastag. A pofámon egy vagy két szarv található.
  • Ez az év utolsó hónapja. Nagyon vidáman telik. A hónap elején jön a Mikulás, később a Jézuska és legvégén jót bulizunk, Szilveszterkor.
  • Egy kerek gyümölcs vagyok, meghámozva esznek. Gyümölcslevet is csinálhatnak belőlem. A nevem egyben egy színt is jelent.
  • Olyan hosszúkás, narancssárga zöldség vagyok, amit a nyulak is nagyon szeretnek.
  • Ugrálva közlekedő állat vagyok. A kisdedemet mindenhová a zsebemben cipelem magammal.
  • Olyan eszköz vagyok, ami gurul, kormánya is van. Lábbal tolva haladhatunk előre.



A sorozat leírása:
A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 9. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Verbális fluencia

Ezt a feladattípust a logopédusok jól ismerik, de tévesen tisztán nyelvi természetű feladatként ismerjük/használjuk.

A frontális lebeny (a viselkedés megtervezésében, szervezésében, ellenőrzésében van fontos szerepe) sérülése során károsodik a verbális fluencia, azaz az egyénnek az a képessége, hogy felsoroljon minél több szót egy kategóriából. A frontális betegek extrém módon nehéznek találják a verbális fluencia feladatait, egy perc alatt 3-4 szót képesek mondani, míg az egészséges ember 12 szót.

Ezek a betegek azért találják nehéznek az ilyen típusú feladatokat, mert nincs olyan túltanult programunk, amely elősegíti az egy kategóriába tartozó nevek generálását. Nem általában emlékezeti problémáról van szó, hanem a keresési stratégia kontrollálási zavaráról. A betegnek vagy a gyermeknek minden alkalommal magának kell megalkotnia és lefuttatnia a saját keresési stratégiáját. Parallel módon kontrollálnia is kell a teljesítményét, hogy helyes kategóriából hívta-e elő az adott nevet, és hogy nem történt-e ismétlés.

Frontális deficit: károsodott figyelem, fokozott elterelhetőség, összetett helyzet megragadásának képtelensége, újfajta feladatok elsajátításának nehézsége (elveszettség új helyzetekben).

Baddley: Az emberi emlékezet p. 157-158

Ezt a kis elméleti összefoglalót azért tartottam fontosnak megemlíteni, hogy rávilágítson a feladattípus komplex, szűk logopédiai fejlesztésen túlmutató voltára, hogy tehát a feladat figyelemzavaros gyermekeknek is nagy hasznára válik.

  • Mondd ki a legtöbb szót, ami  r hanggal kezdődik.
  • Mondd ki a legtöbb szót, ami r hanggal végződik.
  • Találj sok olyan szót, ami r hangot tartalmaz.
  • Mondj a lehető legtöbb labdás sportot.
  • Mondj a lehető legtöbb süteményt.
  • Mondj a lehető legtöbb r hangot tartalmazó állatnevet.
  • Mondj olyan közlekedési eszközöket, amelyeknek motorja van.
  • Mondj olyan hangszert, ami r hangot tartalmaz.
  • Mondj olyan szót, ami l hangot tartalmaz.
  • Mondj olyan szót, ami l-lel végződik.
  • Pörgesd legalább 20 mp-ig az r hangot.
  • Mondj olyan szót, amiben sz hang van.
  • Mondj olyan szót, ami sz hanggal végződik.
  • Mondj olyan szót, ami sz hanggal kezdődik.
  • Mondj a lehető legtöbb ételt, amit desszertként fogyaszthatunk.
  • Mondj a lehető legtöbb olyan állatot, amelyek velünk lakhatnak a házban.
  • Mondj a lehető legtöbb bútort.


A sorozat leírása:
A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 8. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Állatok  keresztelője

Kétszótagú állatneveket mondunk, ezután kell a szótagok felcserélésével újrakeresztelni az állatokat. A tanítványaim ezt a műveletet maximális odafigyeléssel, élvezetes kimondásokkal és gyöngyöző kacagással végzik.

Halvány fogalmuk sincs, hogy a fonológiai hurkukat stimulálják, és arra készülnek, hogy minél jobb olvasókká váljanak, jobb fülük legyen az új szavak elsajátításához, könnyebben sajátítsanak el idegen nyelvű szavakat. Őket az új szavak hangzása nyűgözi le, és játszanak.

  • delfin-findel
  • macska-kamacs
  • boci-cibo
  • cápa-pacá
  • bálna-nabál
  • tigris-ristig
  • bárány-ránybá
  • kutya-tyaku
  • uszkár-kárusz
  • egér-gére
  • gólya-lyagó
  • veréb-rébve
  • fecske-kefecs
  • gepárd-párdge
  • maci-cima
  • medve-vemed
  • kecske-kekecs
  • bika-kabi
  • nyuszi-szinyu
  • hattyú-tyúhaty
  • póni-nipó
  • bagoly-golyba
  • róka-karó
  • keszeg-szegke


A sorozat leírása:
A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 7. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Fogalom-fogócska

Egy adott főfogalomból mondunk legalább három szót, a játékosoknak meg a kategória nevét kell villámgyorsan megadniuk. Érdemes kreatívnak lenni a feladatvégzés során, és kevésbé evidenciális kategóriákat megneveztetni. Például:

  • sámli, fotel, szék – ülőhely
  • szandál, papucs, edzőcipő – lábbeli
  • sál, sapka, kesztyű – téli ruha

stb.

Kakukktojás-játék

Adott főfogalomból mondunk pár szót, és még egyet, ami kategórián kívüli. Ezt – vagyis a kakukktojást – kell a játékosoknak felfedeznie, megjegyeznie és villámgyorsan bekiabálnia.


A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 6. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Játék a rímekkel

Három szót megjegyeztetünk a gyermekkel, majd utána szavakat mondunk, és a gyermeknek ki kell választania, melyik előzőleg megadott szóra rímel.  Figyelem, a feladat igénybe veszi a munkamemóriát!

Logopédiai fejlesztés során, a játék bevezetésére, vagy ha a gyermeknek túl absztrakt a feladat, akkor kiteszünk az asztalra három plüssállatot: pl. egy rókát, egy macit és egy halat

Majd mondunk egy szót: boci.

Így fog folytatódni a feladat: Rámutatunk a rókára, és megkérdezzük: A boci és a róka egyformán végződik? Nem! Rámutatunk a macira: A boci és a maci? Igen!

Mondunk egy következő szót: béka.
És minden kezdődik elölről.



A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 5. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Szócsere játék

Utasítás: "Olyan mondatokat mondok, amiben két szó helyet cserélt. Ismételd meg helyesen a mondatot!"

  • A levél kivitte a postást.
  • Piroska és nagymama megette a farkast.
  • A sütiben megsül a sütő.
  • A gyógyszer bevette a gyereket.
  • A hajam levágta a fodrászt.
  • A szarvasban láttam az erdőt.
  • A labdának dobtam a barátomat.



A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 4. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Átváltoztatás játék (az egyik kedvencem)

Játékszabály:

Mondok neked egy olyan szót, ami nem létezik. Egy hang kicserélésével tedd értelmessé a szót!

Példák: talám, teggel, bici, somok, karipa, vasárolni, birkadat, fogács, telfin stb.

Holnap 10-kor új játék!

A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 3. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

6. játék

„Becsomagolom a hátizsákom” játék

Becsomagolom a hátizsákom, és teszek bele fogkefét. A következő játékos már fogkefét és egy hálózsákot pakol be. A harmadik játékos fogkefét, hálózsákot és egy cipőkanalat… és így tovább, amíg felidézhető hosszúságú a szólánc.

Több játékos játszhatja ezt a játékot, akik felváltva, egyenként ismétlik meg az addig bepakolt holmit, hozzátéve a magukét. Aki először elvéti a szóláncot helytelen sorrend vagy kihagyott szó (szavak) miatt, az kiesik a játékból. Minél lehetetlenebb dolgokat pakolunk be a hátizsákba, a gyermekek annál viccesebbnek találják, és annál jobban megjegyzik őket. Jó feladat a verbális emlékezet fejlesztésére, a szociális kapcsolatok erősítésére, a szerepcserére és a célirányos odafigyelésre. A játék jól variálható, például: „Elmentem a boltba, és vettem egy tejfölt...” vagy „Elmentem a játszótérre, és lecsúsztam a csúszdán”... stb.


A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

Boér Zsuzsa, logopédus-gyógypedagógus blogja



LIKE-olj, hogy értesülj!

Címkefelhő

afázia (1),Alzheimer-kór (1),arcvakság (2),Asperger-szindróma (1),autizmus (10),beszédfejlődés (8),beszédindítás (13),beszédtechnika (1),beszédértés (10),betűtévesztés (2),dadogás (2),differenciáldiagnózis (1),diszgráfia (1),diszlexia (3),diszpraxia (3),Down-szindróma (1),echolália (1),emlékezet (7),emlékezet-fejlesztés (5),fejlesztés (4),fejlődési verbális diszpraxia (1),figyelem (4),figyelemfejlesztés (4),figyelemmegosztás (1),figyelemzavar (5),finommotorika (2),fixációszélesség (1),fonológiai tudatosság (4),formafelismerés (2),Gerstmann szindróma (1),grafomotoros fejlesztés (14),hanganalízis (1),hiperaktivitás (3),idői tájékozódás (3),integráció (2),interdentális szigmatizmus (1),iskola-előkészítés (5),játék (41),kognitív-fejlesztés (1),kommunikáció (2),kreativitás (2),kártya (3),kétnyelvűség (3),Lottójáték (3),légzéstechnika (1),MamaPapaTaxi (12),mentális forgatás (1),mentális lexikon (1),mondatértés (1),mondóka (1),munkamemória (16),neuropszichológia (2),nevelés (1),nyelvfejlődési zavar (1),nyelvi kreativitás (3),nyelvlökéses nyelés (2),nyelvtanulás (2),olvasás (14),olvasásfejlesztés (7),olvasástechnika (4),parafunkció (1),perifériás látás (1),pragmatika (1),pöszeség (2),r hang (1),szemantikai háló (3),szemmozgás (1),szerialitás (1),szintaktikai tudatosság (1),szociális képességek (2),szoftver (2),szókincs-aktivizálás (9),szókincsfejlesztés (11),szótagolás (3),szövegértés (2),taktilis érzékelés (2),tanulás (3),testséma (1),téri tájékozódás (6),ujjgyakorlatok (2),ujjszopás (1),utasításértés (5),verbális emlékezet (4),verbális fluencia (1),vizuomotoros képességek (2),vizuális figyelem (6),vizuális észlelés (4),zene (2),írás (4)

Utolsó kommentek

Elérhetőség: boerzsuzsi / at / gmail.com