Verbális fluencia

Ezt a feladattípust a logopédusok jól ismerik, de tévesen tisztán nyelvi természetű feladatként ismerjük/használjuk.

A frontális lebeny (a viselkedés megtervezésében, szervezésében, ellenőrzésében van fontos szerepe) sérülése során károsodik a verbális fluencia, azaz az egyénnek az a képessége, hogy felsoroljon minél több szót egy kategóriából. A frontális betegek extrém módon nehéznek találják a verbális fluencia feladatait, egy perc alatt 3-4 szót képesek mondani, míg az egészséges ember 12 szót.

Ezek a betegek azért találják nehéznek az ilyen típusú feladatokat, mert nincs olyan túltanult programunk, amely elősegíti az egy kategóriába tartozó nevek generálását. Nem általában emlékezeti problémáról van szó, hanem a keresési stratégia kontrollálási zavaráról. A betegnek vagy a gyermeknek minden alkalommal magának kell megalkotnia és lefuttatnia a saját keresési stratégiáját. Parallel módon kontrollálnia is kell a teljesítményét, hogy helyes kategóriából hívta-e elő az adott nevet, és hogy nem történt-e ismétlés.

Frontális deficit: károsodott figyelem, fokozott elterelhetőség, összetett helyzet megragadásának képtelensége, újfajta feladatok elsajátításának nehézsége (elveszettség új helyzetekben).

Baddley: Az emberi emlékezet p. 157-158

Ezt a kis elméleti összefoglalót azért tartottam fontosnak megemlíteni, hogy rávilágítson a feladattípus komplex, szűk logopédiai fejlesztésen túlmutató voltára, hogy tehát a feladat figyelemzavaros gyermekeknek is nagy hasznára válik.

  • Mondd ki a legtöbb szót, ami  r hanggal kezdődik.
  • Mondd ki a legtöbb szót, ami r hanggal végződik.
  • Találj sok olyan szót, ami r hangot tartalmaz.
  • Mondj a lehető legtöbb labdás sportot.
  • Mondj a lehető legtöbb süteményt.
  • Mondj a lehető legtöbb r hangot tartalmazó állatnevet.
  • Mondj olyan közlekedési eszközöket, amelyeknek motorja van.
  • Mondj olyan hangszert, ami r hangot tartalmaz.
  • Mondj olyan szót, ami l hangot tartalmaz.
  • Mondj olyan szót, ami l-lel végződik.
  • Pörgesd legalább 20 mp-ig az r hangot.
  • Mondj olyan szót, amiben sz hang van.
  • Mondj olyan szót, ami sz hanggal végződik.
  • Mondj olyan szót, ami sz hanggal kezdődik.
  • Mondj a lehető legtöbb ételt, amit desszertként fogyaszthatunk.
  • Mondj a lehető legtöbb olyan állatot, amelyek velünk lakhatnak a házban.
  • Mondj a lehető legtöbb bútort.


A sorozat leírása:
A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu