Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Egy komplex fejlesztőkönyv: Ubukubu zűrkalandjai

Nem vagyok egy sci-fi rajongó. Magamtól soha nem néznék bele egy sci-fi filmbe, se könyvbe. Véletlenek folytán láttam a Star Trek (Űrszekerek) sorozat egynéhány epizódját, és ha már belenéztem, nem is tudtam abbahagyni. Ha egy dolgot emelhetek ki magyarázatként, az az, hogy szerettem azokat a kérdéseket, amiket felvetett, és kíváncsi voltam a rájuk adott válaszra – nagyon filozofikusnak találtam. Valahogy így jártam az Ubukubu zűrkalandjaival is. Amikor először a kezembe került, fogalmam se volt, mit tegyek vele. Aztán beleolvastam, és miután beleolvastam, nem tudtam letenni.

A szeptember végén megjelent Ubukubu sorozat első része egy izgalmas, világűrben játszódó kalandregény, de csupán emiatt nem osztanám meg a blogomon. Ez tulajdonképpen egy képességfejlesztő könyv, és az űrben játszódó kalandregény szolgáltatja hozzá a kerettörténetet. A koncepció Magyarországon újszerű, a külföldi szakirodalomban találkozhatunk hasonlóval. Van nekem egy francia olvasástanulási módszerem, a „La planète des Alphas”, bizonyos aspektusból kicsit emlékeztet rá. Például az a közös bennük, hogy képzeletbeli bolygókon játszódik a történet, és képességfejlesztő feladatok kapcsolódnak a cselekményekhez.

Az Ubukubu zűrkalandjai szerintem ez egy nagyon jó könyv, egy jó alapkoncepcióval rendelkezik, kidolgozása nagyon részletes (mind nyelvi, mind vizuális értelemben), és részletekbe menően izgalmas, precíz. A szerző, Porzsolt Ami a könyvet 5-7 éves gyermekeknek szánta, de kiemelte, hogy fiatalabb illetve idősebb korosztály számára is hasznos lehet. Fejlesztési célként a vizuális észlelés lett meghatározva.

A könyv 35 próbát tartalmaz, melyek a gyermekek vizuális figyelmét, emlékezetét, formaészlelését, alakállandóság-észlelését, téri tájékozódását, vizuális analizáló-, megkülönböztető képességét és szerialitását fejlesztik. A feladatok a történetbe vannak ágyazva, annak szerves részét képezik. Számomra is nagyon érdekesek voltak ezek, fejlesztőként elismeréssel figyelgettem, olvasóként beleéléssel oldottam meg a feladatokat. A könyv a fent említetteken kívül alkalmas az olvasástechnika, a szövegértés, az utasításértés fejlesztésére, grafomotoros ügyesítésre, tanulási stratégiák elsajátítására.

A történet olvasmányos, magával ragadó, bővelkedik a cselekményekben és izgalmas fordulatokban, a szereplők szimpatikusak. A történet alkalmas arra, hogy a gyermek feloldódjon benne, és játéknak élje meg a képességfejlesztést, valamint arra is, hogy a folytatás reményében újból felvegye a fonalat, és számára határokat feszegető feladatokat oldjon meg – alig várja a következő fejlesztőórát. De szülőkkel, rokonokkal is megoldható a minőségi fejlesztés a könyv által, erről a szerző már jó előre gondoskodott, amikor kidolgozta a programot.

Ha kritikát kell megfogalmaznom, akkor azt mondanám, hogy kissé tömény a könyv. Mit is értek ezalatt? Túl sok a szöveg, túl sűrűek az események. Persze ettől meg nem unalmas. Igen ám, de a szerző szándéka szerint 5-7 éves gyermekeknek való a könyv. 5-7 éves gyermekek ezt a könyvet nem olvassák el, az biztos, nekik a szüleik fogják felolvasni. Ha viszont a szülők olvassák el a könyvet, akkor nem indokolt az OpenDyslexic betűtípus, hacsak nem diszlexiás felnőttek olvassák. Egyébként az OpenDyslexic betűtípus olvasást segítő szerepéről megoszlanak a vélemények. Egyesek azt mondják, hogy tudományosan nem igazolódott be a hatékonyságuk. Én meg azt gondolom, hogy mindent ki kell próbálnunk, amivel kapcsolatban felmerül, hogy esetleg megkönnyítheti a diszlexiás gyermekek számára az olvasást. A kiemelések, ha felkeltik a gyermekek figyelmét, és ezáltal jobban megjegyződnek a betűk, akkor károsak már nem lehetnek. Franciaországban most a Verdana betűtípusra esküsznek, az a trendi a diszlexiás vagy nehezen olvasó gyermekeknek szánt irodalom esetében. (Egy 2013-as spanyol kutatás erről a témáról).

Az illusztrációk jók, nagyon expresszívek, nekem tetszenek, bár a színek egy kicsit túl erősek. Nagyon tetszik a könyv nyelvezete, a fantáziavilágot nevesítő szavak nagy nyelvi kreativitásról tesznek tanúbizonyságot, és biztos vagyok benne, hogy ez pozitívan hat a gyermekek nyelvi kreativitására is. A sok új fantáziaszó alkalmas arra, hogy a gyermekek kimondva ízlelgessék, játszanak velük. Az álszavak és a szokatlan kombinációjú összetett szavak alkalmasak továbbá az olvasástechnika (fonológiai csatorna) fejlesztésére, a hang-betű megfeleltetés gyakorlására. A történetben szereplő rengeteg összetett szó alkalmas a hosszú, nehezen tagolható szavak olvasásának gyakorlására is (3. osztálytól fölfele).

Ez egy igazi komplex fejlesztőkönyv, azoknak a fejlesztőknek ajánlom, akik nagyon sok gyermek ellátására vannak kötelezve, és emiatt nem tudnak az óráikra hosszasan készülődni, vagy ha olyan helyen dolgoznak, ahol a fejlesztőszoba felszereltsége minimális, és természetesen, ha a szülők meg tudják venni a gyermeknek az (egyébként nem túl drága) könyvet.

Porzsolt Ami: Ubukubu zűrkalandjai – I. Űrszörnyű és a különleges képességek, Nick-Vékony Andrea képeivel, 104 oldal, Napraforgó Könyvkiadó, 2017.

Tetszik? Jelöld be, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

Figyelem, jobban akarok figyelni!

Az információk tárolásának első lépcsője a figyelem. A praxisomban egyre több figyelemzavaros gyermek bukkan fel. Szándékosan írom, használom a figyelemzavar fogalmat, és nem például a figyelemhiányt. A tanítványaim közül sokan részben nem tudnak figyelni, de a figyelmi kapacitásuk nem átfogóan korlátozott. Van, amire nem elég a figyelmük, és van, amire túlzottan is képesek fókuszálni. Ha egy gyermek egész nap tud intenzíven számítógépes játékot játszani, de a tanórán képtelen figyelni, akkor a jelenséget nem hívnám figyelemhiánynak, de mindenképpen figyelemzavarnak tekintem. Szóval, szó sincs arról, hogy a gyermekek általában ne lennének képesek figyelni, csak figyelmi kapacitásuk túlzottan függ a célingertől, az egyéni vágyaktól. Ezért meg kell tanítani ezeket a gyermekeket figyelmi kapacitásuknak általános kiterjesztésére, hogy képesek legyenek egy átlagosan harmonikus figyelmi teljesítményre a mindennapi életük során. Képesek legyenek figyelni a környezetükre és saját magukra, valamint az információk befogadására, feldolgozására. Vagyis nem csak azokra, amik kifejezetten érdeklik. De nem leszek szigorú, azokra a célingerekre, amik kifejezetten érdeklik, figyelhetnek kicsit jobban. Viszont a kiegyensúlyozott teljesítményt az éri el, aki képes a figyelmének szándékos irányítására.

A fejlesztés során nem elég nekem motiváltnak lennem, a hatékonyság érdekében akkor teszek jót, ha a gyermeket is motiválttá teszem a fejlődésre. A gyermek motiválása a fejlesztés része, nem várhatjuk el automatikusan. Ilyen motiváló tényező például a játékosság, a színes és változatos szemléltető eszközök, a jó személyes kapcsolat. No meg az adott gyermek érdeklődési köre. Annak megismerése, figyelembe vétele és a személyes motiváció felhasználása a terápia során, maga az adu ász. Tehát a fejlesztés sikerességéhez nincs szükségünk a bölcsek kövére, annál inkább a gyermek behatóbb ismeretére.

Könnyű dolog jól figyelni? Egyáltalán nem! Mert a figyelem gyakran elkalandozik, minden pillanatban rengeteg új gondolat áraszthat el minket. Fárasztó dolog figyelmesnek lenni, és nem a mi hibánk, ha elkalandozik a figyelmünk, de tanulnunk kell hatékony trükköket (nekünk kell tanítani a gyermekeknek) a figyelmi intenzitás ingadozásának kezelésére.

Tanulás során nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, miért is kell figyelnünk. Hogy megjegyezzük az órai anyagot, mert dolgozatot írunk belőle... stb. Amikor például a szomszédja beszélgetni kezd, akkor automatikusan figyelemmegosztásra kényszerül a tanuló, és nagyon nehéz a figyelmet megosztani több hasonló inger között. Ezért fontos, hogy amilyen gyorsan csak lehet, válaszoljon a szomszédjának, majd forduljon teljes figyelmével a tanóra felé, tudatva, hogy figyelni szeretne. Ezek szerint egy tanár esetleg nem tud elég körültekintő lenni akkor, amikor váltogatás nélkül, rászólással szankcionál minden megszólalót – lehet, hogy egy tanuló csak az őt érő, őt zavaró figyelmi ingert akarja kiküszöbölni egy gyors válasszal. Itt persze nem könnyű disztingválni, és ez a téma egy külön cikket is megérne.

Sokféle figyelem van: éberség, szelektív figyelem, megosztott figyelem, koncentráció. A figyelemfáradás kezeléséhez ismernünk kell a figyelmi típusokat, és gyakorlottakká kell váljunk a megfelelő figyelem alkalmazásában. Például mikor a tanár az elmondottakhoz kapcsol néhány konkrét példát, akkor a koncentrációról a szelektív figyelemre válthatunk (megpihenünk), és fordítva, teljes üzemmódba kapcsolunk ismét, ha új információk osztályozásába fog.

Ahhoz, hogy megjegyezzünk valamit, először figyelmet kell rá fordítani. Ha az információ újszerű, meglepő, akkor semmi teendő nincs vele, az agy nagyon gyorsan feldolgozza a váratlan, meghökkentő információt.

Néha magunknak kell eldöntenünk, hogy mire mennyi figyelmet fordítunk, hogy biztosak legyünk abban, hogy az információ feldolgozódott. Ez annál könnyebben működik, minél motiváltabbak vagyunk a feladatmegoldásra, és ismerjük előre az utasítást, hogy mire is kell figyelmet fordítanunk.

A következőkben bemutatott feladatok során minden feladatra figyelmet kell fordítanod!

A megfigyelőkészség vizsgálata és fejlesztése

A következő feladatok mindegyike tesztelésre és terápiára is alkalmas. Az utasítás az, hogy 30 másodpercig jó alaposan meg kell figyelni egy képet, majd a kép letakarása után válaszolni kell a kérdésekre. A válaszok kiértékelése meg fogja mutatni, mi az, amit jól figyeltél meg, és melyek azok az információk, amelyek nem dolgozódtak fel.

Irányítja a megfigyelést, ha a kérdéseket a képnézegetés előtt és után is megkapja a gyermek. Ha egyébként nehéznek bizonyul a feladat, így lehet könnyíteni rajta és több sikerélményt biztosítani.

A feladatok a figyelemfejlesztés mellett fejlesztik a beszédkészséget: a szókincset, a mondatalkotást, a történetmesélést.

(Az itt felhasznált képek, meseillusztrációk a Pinterestről és egyéb publikus forrásokból vannak felhasználva, forrásmegjelöléssel. Az elkészített, letölthető feladatlapok minták, amikhez hasonlót bárki gyorsan tud maga is készíteni.)

Letölthető (PDF) feladatlapok

Tetszik? Jelöld be, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

„Csak” egy rajzolós játék

„Fanni 3 éves lesz. Éppen a szülinapját ünnepli. Anyukája a zsúr végén behozza a szülinapi tortát. A torta alapja egy nagyobb téglalap, rajta a három gyertya egy-egy rövidebb oldalára állított keskeny téglalap. A gyertya lángja egy-egy négyzet, a csúcsára állítva. A torta egy ovális alakú tálcára van állítva. A torta csokis, a rajta lévő gyertyákat már valaki meggyújtotta.”

Tud-e egy gyerek rajzot készíteni a leírás alapján? És ha tud, az a rajz mennyire lesz pontos? Követi-e az utasításokat, át tudja-e alakítani a verbális információt vizuálissá? A most bemutatott rajzolós játék, fejlesztő feladat ötlete mindössze csak ennyi, mégis nagyon sok dolog van mögötte.

Az itt bemutatotthoz hasonló feladatokkal korábban már találkoztam egy francia szöveggyűjteményben, és azok nagyon megtetszettek nekem. Egyben nagyon meglepett a nehézségi fokuk is. Első ránézésre könnyen kivitelezhetőeknek tartottam őket, viszont a gyermekeket nagyon megviselte, a vártnál több segítséget kértek. Igazán oda kellett tenniük magukat egy-egy feladat megoldásához.

vizuális figyelem utasításértés játék

Mikor nemrégiben Benjike kedvéért elővettem Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni játékokkal című könyvét, meglepődve tapasztaltam, hogy megtalálhatóak benne ezeknek a rajzos játékoknak az alapkoncepciója. Az volt meglepő, hogy a könyv pontosan 16 éve van a birtokomban, ez mégis elkerülte a figyelmemet. Lehet, hogy maga az ötlet kidolgozatlanul nem volt elég vonzó számomra, ki tudja? Mindenesetre az ötletet nem kapcsoltam össze a kidolgozott feladatokkal, pedig a két könyv egymás alatt volt a könyvespolcon. Innen is látszik, hogy maguk az ötletek nem integrálódnak össze spontán a könyvespolcon, ránk is szükség van az összehozásukhoz.

Néhány feladatot önállóan is kidolgoztam, de előtte – szokásomhoz híven – leírom a feladatok elméleti alapjait, nevezetesen, hogy mit és hogyan fejlesztenek. Mert tudjuk, hogy a jó időben, jól megválasztott feladat csodákat művel a gyerekekkel. De ha nem gondoljuk végig alaposan, akkor persze ártani sem fognak, de rengeteg hasznos idő mehet a pocsékba.

Ez egy vizuális-térbeli-kinesztetikus játék. A vizuális és verbális intelligenciára egyaránt hat. Úgy fejleszti a gondolkodást, hogy a verbális (esetleg írott) információt alakítja át vizuálissá. De amennyiben a kész rajzokhoz íratunk utasításokat, akkor minden éppen fordítva történik, azaz a vizuális információt alakítják át verbálissá. Amikor pedig az utasítás alapján lerajzolt ábrát vetjük össze ellenőrzésképpen újra az utasításokkal, akkor mindkét irányban dolgozunk egy feladat alatt, és egyben a flexibilitásra (a rugalmas gondolkodásra) is gyúrunk.

Ez főként azoknak a gyermekeknek nagyon hasznos, akiknek nehezére esik vizuálisan gondolkodni, használni a „lelki szemeiket” a mindennapi tanulás során. A „lelki szemeket” trenírozza ez a feladat, és persze nem utolsósorban a vizuokonstrukciós készségeket.

’A’ feladat: Kövesd az utasításokat! Olvasd el vagy hallgasd meg az utasításokat! Rajzold meg a következő dolgokat az utasítások szerint!

Az itt található feladatok között vannak könnyebbek és nehezebbek is. A feladatok még könnyebbé tehetőek vagy éppen nehezíthetőek azzal, hogy a szövegben szerepeltetjük vagy kihagyjuk azt a segítő részt, hogy most éppen mit rajzol meg a gyermek (ld. 5-ös és 6-os feladat, zárójelben).
Az itt írt szövegek 3-5. osztályosoknak valóak, de ne felejtsük, hogy ezek csak minták - könnyen készíthetőek ezek alapján óvodásoknak szánt szövegek (nagyon egyszerű alakzatokkal) vagy akár felsősöknek szóló feladatok (bonyolultabb sokszögekkel és egzaktabb geometriai leírásokkal). A fejlesztésre készült feladatok alkalmazása során nemcsak az életkor számít, hanem a fejlesztendő gyerek különböző képességeinek fejlettségi szintje is.

Ha van ötleted újabb rajzokhoz, azt írd hozzá a cikk Facebook bejegyzéséhez, kommentbe.

1. Pillangó

A pillangónak a feje kisebb méretű kör. A csápjai (két darab) kifele nyitott félkör alakúak, és egy-egy pici körben végződnek. A fej alatt található potroh vékonyabb, állított téglalap. Két nagyobb és két kisebb szárnya háromszög alakú. A nagyobbak fent, a kisebbek a nagyobbak alatt helyezkednek el. A háromszög csúcsai érintkeznek a téglalap két oldalával. A háromszögek alapját kétoldalt két-két kör díszíti.

2. Vitorlás hajó

Az ábra alapja egy trapéz, amelyik a párhuzamos oldalak közül a rövidebben áll. A trapéz hosszabb, felfele álló oldalából középen indul felfele egy álló egyenes, ez lesz az árbocrúd. Az árbocrúd bal oldalára rajzoljunk egy derékszögű háromszöget, aminek két rövidebb oldala függőlegesen és vízszintesen áll. A háromszög függőleges oldala az árbocrúd teljes hosszát magába foglalja. Az árbocrúd jobb oldalán szintén egy hasonló háromszög alakú vitorla van, de ez kisebb a bal oldalon található vitorlánál. Az árbocrúd csúcsából indulva harmadával rövidebb lesz a másik vitorlánál. Az árbocrúd csúcsán egy háromszög alakú zászló lengedez, melynek csúcsát jobbra fújja a szél.

3. Autó

Az autó alsó része téglalap alakú, a téglalap aljára, majdnem a két szélére rajzolj két kört, ezek lesznek a kerekek. A körök közepébe egy-egy kisebb, koncentrikus kör kerüljön. A téglalap felső részére, középre rajzolj egy négyzetet. Az autó balra megy, az autó elején (a négyzet elején) a szélvédő üvege derékszögű háromszög alakú. A hátsó részén a négyzethez szintén egy derékszögű háromszög illeszkedik, amelyik a másik háromszögnél kisebb méretű. Az autó elejének és végének az alsó részén félkör alakú lámpa található. Az elején a fényszóró világít. Jelöld sugarakkal. A négyzet bal alsó sarkából, a szöget felezve indul felfelé ferdén egy kis szakasz. Ennek végére két irányba, merőlegesen is rajzolunk egy-egy kis szakaszt. Ez a három vonal együttesen fogja jelképezni a kormányt.

vizuális figyelem utasításértés játék

4. Ceruza

Rajzolj egy keskenyebb oldalára állított hosszúkás alakú téglalapot. A felső oldalához illeszkedjen egy háromszög, aminek az alapja a téglalap keskeny oldala, a másik két oldala hosszabb és egymással egyenlő. A háromszög felfele mutató szögét, színezd be. A téglalap alapjához lefele rajzolj egy félkört, úgy, hogy a téglalap alapja a félkör átmérője legyen. A téglalap belsejébe, annak teljes hosszában rajzolj 4 vonalat (álló egyenest).

5. Emberfej

A rajz jobb és bal oldalának teljesen szimmetrikusnak és méretben megegyezőnek kell lennie. A lap közepére rajzolj egy kört (egy fejet). A kör két oldalára, kívülre, a felső harmadból kiindulva rajzolj két félkört (ezek lesznek a fülek). A kör felső harmadára rajzolj egy egyenest, a félkörök felső pontjait összekötve. Ez alá szimmetrikusan elhelyezve rajzolj két kisebb kört (szemek), melyeknek közepébe rajzolj egy-egy pontot. A két kör között kiindulva rajzolj egy felfelé csúcsos háromszöget (orr). A háromszög alá pedig egy felfele nyitott félkört (száj). Az először rajzolt kör alsó részéből kiindulva húzzál két párhuzamos álló egyenest (nyak). A bal oldali egyenes végpontjától húzz egy fekvő egyenest bal felé. Ugyanezt csináld meg szimmetrikusan a jobb oldalra is. A fekvő egyenes nem teljesen párhuzamos a lap aljával, kifele enyhén lefelé ereszkedik (vállak).

vizuális figyelem utasításértés játék

Benji képe

vizuális figyelem utasításértés játék

6. Hóember

Egymás fölött három kör található, a legalsó a legnagyobb, a középső az alsónál valamivel kisebb, a felső a legkisebb. A legkisebb kör tetejére rajzolj egy négyzetet (kalap). A felső körbe, egymás mellé szimmetrikusan rajzolj két kört, színezd is ki őket (szemek). A két színes kör alá középre rajzolj egy hosszúkás alakú háromszöget, melynek a csúcsa balra mutat (répaorr). A középső körbe rajzolj egy seprűt, lefele a seprű nyele található, fölfele a seprű cirokja. A két alsó körbe rajzolj összesen 6 gombot egymás alá, középre, a gombokat méretarányosan elosztva a körökben.

7. Karácsonyfa

Az ábra felső része egy háromszög. A háromszög alapjának középső harmadából kiindulva rajzolj alá egy lefelé szélesedő trapézt, majd a trapéz alapjának középső harmadát felhasználva rajzolj alá egy újabb trapézt, mely az előzőnél nagyobb méretű. Az alsó trapéz aljának közepére rajzoljunk szimmetrikusan elhelyezve két álló egyenest, melyeket alul egy vízszintes egyenes köt össze.

A háromszög csúcsára rajzoljunk egy hatágú csillagot, melyet két háromszög fog alkotni. Az első a csúcsával lefele mutat, erre rárajzolunk egy a csúcsával felfele mutató háromszöget. A háromszög és a trapéz alakzatok alapján lévő csúcsaiból kiindulva rövid szakaszokat rajzolunk, lefelé. Ezeken egy-egy kör fog csüngeni, összesen hat darab.

8. Ingaóra

Rajzolj egy téglalapot, a téglalap a keskenyebb oldalán áll, A téglalap felső harmadába rajzolj egy kört, a kör közepébe tegyél egy pontot. A kör felső, középső részébe írj egy 12-es számot. Utána jobbra indulva írd fel a számokat 1-től 11-ig, egyenletesen elosztva. A 3-as, 6-os, 9-es és 12-es számokat írd át egy filctollal. Majd rajzolj két mutatót a kör közepéből, egy rövidebbet és egy hosszabbat. A rövidebb mutató a kilencesen, a hosszabb mutató a tizenkettesen áll. A mutatókat színezd be feketére. Az óra éppen kakukkol, azaz a 12-es fölötti négyzetből éppen kiugrik egy madárka, a csőre tátva. A négyzet fölött kis háromszög van. A madarat a házával egy pici, rácsos szerkezet köti össze, azaz 3 apró rombusz, ezek az oldalsó csúcsaival kapcsolódnak egymáshoz. A kör aljából lefele két, egymástól pár milliméternyi távolságra lévő párhuzamos egyenes fut (inga), melyek végei egy kisebb méretű körbe torkollanak. A kisebb kört színezd be feketére.

9. Tengerparti képeslap

Az A/4-es lapot fektesd magad elé. Két vízszintes vonallal strukturáld a teret 3 megközelítőleg egyenlő részre. Alsó harmad lesz a föld (azaz a homokos tengerpart), középső a tenger, a felső az ég.

Az alsó részen homok található, ami sárgásszürke. A terület jobb sarkában egy napernyő van kihúzva. A napernyő zöld-fehér csíkos. Alatta egy nagy narancssárga fürdőlepedő van kiterítve. A fürdőlepedőn egy piros bikini szárad. A lap bal sarkában egy nagy méretű homokvár található. A homokvár és a napernyő között félúton homokozójátékok találhatóak: egy piros vödör, egy kék lapát, egy alma alakú forma, ami szintén piros és egy zöld gereblye. A tenger erősen hullámzik. Egy kisfiú éppen megy be a vízbe, rajta úszógumi. A tengerben sokan fürdenek. Egy gumimatracot éppen elsodornak a hullámok. A távolban egy háromárbócos vitorlás siklik. Az ég kék, középen teljes pompájában ragyog a nap. A lap jobb felső oldalán két bárányfelhő úszik. A bal oldalon az ég és a víz találkozásánál egy sirály éppen kifog egy halat, amellyel éppen elrepülni készül.

Benji képevizuális figyelem utasításértés játék

’B’ feladat: A megrajzolt ábrákhoz írjál utasításokat! Az utasítások pontosak és követhetőek legyenek.

Csoportos foglalkozások során az elkészült ábrákat vessétek össze pontról-pontra az utasításokkal, és közösen korrigáljátok az ábrát, amennyiben szükséges. Fontos feladat-megoldási stratégiák közvetítődnek és gyakorlódnak be általa.

vizuális figyelem utasításértés játék

vizuális figyelem utasításértés játék

vizuális figyelem utasításértés játék

vizuális figyelem utasításértés játék

vizuális figyelem utasításértés játék

vizuális figyelem utasításértés játék

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu

vizuális figyelem utasításértés játék


 

0 Tovább

Készíts magadnak te is Dobble játékot – ráhangolódás a tanévkezdésre, Pokémonvadászattal

Hetényi Orsolya logopédus talált és osztott meg (köszi Orsi!) egy jó kis Dobble generátort a logopédusok egyik Facebook csoportjában. Írtam már egy cikket erről a fejlesztéshez remekül használható jó kis játékról (Dobble játékvariációk), úgyhogy a szabályát, és azt, hogy mit is fejleszt (szelektív vizuális figyelmet, a szóelőhívást és a reakcióidőt), most nem írnám le újra részletesen.

Csak annyit ismételnék meg a szabály leírásából, hogy „a kártyákat elfelezzük a két játékos között, mindkét játékos felfordít egyet-egyet a kártyáiból, és aki leghamarabb talál a két kártyán egy azonos figurát, az viszi el a párt. Minden kártyapár csak egyetlen egy azonos figurát tartalmaz”.

A generátort azonnal kipróbáltam, és egy olyan olvasásfejlesztő játékot készítettem, melynek célja a B-D betűk differenciálása és automatizálása, és egyben a szókép globális felfogásának felgyorsítása. Itt letölthető a nyomtatható változat.

Külön örültem annak, hogy a szavakat Open Dyslexic betűtípussal tudom megjeleníteni, hiszen az online szoftver ezt a betűtípust is alkalmazni tudja. Azért tartom fontosnak ennek a betűtípusnak a használatát, mert az olvasási nehézséggel küzdő gyermekek között bizonyosan nagy számban fordulnak elő diszlexiával küzdők is.

Van még két hét a vakációból, a gyerekek biztosan nem fognak megsértődni, ha Dobble játékkal kell játszaniuk, és így is gyakorolhatják az olvasást, ráhangolódva a tanévkezdésre.

Pokémon vadászoknak pedig egy kis extra játékot is készítettem.

Itt letölthető a nyomtatható változat.

A generátor (http://dobble.gorfo.com) használata rendkívül egyszerű (a leírás angol, francia és lengyel nyelvű). A lapokat kör és négyzet alakúra is elő lehet készíteni, és készülhet 7, 13, 31 és 57 lapos változat is. Természetesen a betűk típusa, a szavak mérete, állása és színe is változtatható, szöveg helyett képeket is be lehet linkelni, és az elkészített munkát természetesen el is lehet menteni. A sok száz megosztott munka közül pedig még válogatni is lehet.

Update 2017: A fenti oldal megszűnt, képpel is szerkeszthető Dobble generátor még itt található: http://dobblemania.pl/

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

Dobble játékvariációk

A Dobble játékot az I. kerületi Pedagógiai Szakszolgálattól kaptam a kétnyelvűség témakörben tartott  előadásomért, 2014-ben, az Európai logopédia napján. Nagyon örültem neki. Azóta felfedeztem, hogy egy népszerű, a gyermekek által kedvelt és ismert játékról van szó. A játékszabálya nagyon egyszerű, hasonlít a Bataflash-hoz. A játékszabály egyszerűsége teszi nagyon vonzóvá a játékot a gyermekek szemében.

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

A kártyákat elfelezzük a két játékos között. Mindkét játékos felfordít egyet-egyet a kártyáiból, és aki leghamarabb talál a két kártyán egy azonos figurát, az viszi el a párt. Az elv azonos, de a nem elhanyagolható különbség a Bataflash-hoz képest az, hogy a Dobble játék esetében minden kártyapár csak egy azonos figurát tartalmaz, ezért ez nehezebb.

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

A játék nagyon szórakoztató, a gyermekek észre sem veszik, hogy egy komoly fejlesztőjátékról van szó. Ráadásul, paradoxon módon, mintha pont a figyelemzavaros gyermekeknek tetszene a legjobban. A játék öröme eltereli a figyelmüket a nehézségeikről, és a legnagyobb élvezettel játszanak. Mit is fejleszt tulajdonképpen ez a játék? A szelektív vizuális figyelmet, a szóelőhívást és a reakcióidőt bizonyosan.

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

A Dobble rajongóknak találtam pár új letölthető és otthon könnyen elkészíthető játékvariációt, ezekkel variálni lehet az alapjátékot, hogy ne unják meg a gyermekek:

Harry Potter témakör - http://mimilabidouille.canalblog.com/archives/2013/02/26/27023841.html

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Iskola témakör (szókincsfejlesztésre is alkalmazható) - https://uneinstitdeplus.files.wordpress.com/2014/08/doubles-matc3a9riel-de-classe-gs.pdf

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Az azóta már megszűnt Maternelle de Yann blog Dobble variációi különböző témákban innen letölthetőek:

Halloween

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Csillagászat

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Karácsony

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Betűk és formák

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Konyha

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Sport

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Számok

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Számok és színek

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Taneszközök          

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

Testrészek

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu

vizuális figyelem szókincs-aktivizálás játék


 

0 Tovább

Mágneses játék a téri tájékozódás gyakorlásához

Oliver Sacks könyveinek rendszeres olvasója és újraolvasója vagyok. Lenyűgöz engem, és megunhatatlan számomra az az irányvonal, amit ő képvisel. Mióta őt olvasom, azóta szeretnék egy könyvet írni az eseteimről, gyűjtögetem is őket szorgalmasan. Oliver Sacks figyelmeztetett engem A férfi, aki kalapnak nézte a feleségét és más orvosi történetek című könyvében (38. oldal), hogy egy tudomány, ha minden személyes, sajátos és szubjektív vonást száműz, teljesen elvonttá és gépiessé válik. Szükségünk van konkrétumra és realitásra. Ennek szellemében írok blogomban a logopédiai gyakorlati munkám mindennapjairól, ahogy a pácienseimmel közösen megéljük, személyesen és szubjektíven.

A Topoprimo játék

A játék önmagát fejlesztőjátéknak definiálja – és én is azt gondolom, hogy ez egy jó didaktikai játék. Két éves kortól ajánlják, ezt a kort viszont egy kicsit korainak tartom. A játék nemcsak a logopédiai foglalkozások során, hanem óvodai foglalkozásokra is bátran ajánlható. 1-4 gyermek fejleszthető egyszerre a játékkal, de akár egy egész óvodai csoport is játszhatja egyszerre. Alapvető célkitűzése megtanítani az irányokat (tájékozódni síkban, térben) és a helyhatározószókat, valamint azok jelentését is.


Nagy kép megtekintése

Bátran kijelenthetem, hogy egy óvodáskorú gyermekkel való foglalkozáskor bármikor elővehetjük a játékot, nem ártunk vele, sőt azt is megkockáztatom, hogy kifejezetten használunk. De ahhoz, hogy tudjuk, hogy mikor vegyük elő, ahhoz az szükségeltetik, hogy tisztába legyünk azzal, hogy mikortól értik meg a gyermekek ezeket a fogalmakat, illetve mikorra lesznek képesek produkálni őket.

A téri viszonyokat kifejező szavaink értése és produkciója megelőzi az idői viszonyokat kifejező szavakét, az időben való tájékozódás kialakulásának alapfeltétele, hogy a térben tájékozódjunk.

Az Orthomalin francia szakmai weblap (2002) a különböző nyelvtani kategóriák elsajátítását taglaló táblázata szerint kb. 20-30 hónapos kor tájékán sajátítódnak el a kint, bent, fönt, előtt, mögött helyhatározószók. 36 hónaposan a gyermek elsajátítja a helyhatározókat, a -ban, -ben, -on, -en, -ön helyhatározóragos főneveket, továbbá az alatt és közel helyhatározószókat. Kétéves kor körül megérti a kint, bent, után helyhatározószók jelentését. Hároméves kor körül kialakul a fönt-lent, előtt-mögött fogalmak biztonságos értése, és a gyermek adekvátan használja a Hol? kérdést. 3-4 év között már értenie kell a spaciális (téri) pozíciókat kifejező nyelvi fordulatokat.

A Topoprimo játékot a leggyakrabban a következőképpen használom: A gyermek kiválaszt egy nagy táblát a négy alaplap közül.

1. lépés: vizuális figyelem – emlékezet és manipuláció

Húz a táblához egy hozzá való feladatkártyát, és ennek mintája alapján a mágneses figurákkal kitölti az adatlapot. Ez után letakarom a feladatkártyát, és elveszem a mágnesfigurákat, majd összekeverve visszaadom. Arra kérem a gyermeket, hogy újból rakja ki, pont úgy, ahogy azt az előbb megtette (tesszük mindezt azért, hogy leellenőrizzük, hogy emlékezik-e a megfelelő téri pozíciókra, és azért is, hogy rászokjon, hogy minden, amit csinál, arra fontos emlékezni). A minta reprodukciója a vizuális emlékezet trenírozása a vizuo-spaciális helyzetekre fókuszálva, az emlékezetből kirakása pedig egy tanulásmódszertani stratégia – rátanít, hogy egyből dolgozzunk maximális figyelemkoncentrációval, hatékonyan, azt rögtön idézzük fel és ellenőrizzük is le.

2. lépés: verbális szint – szókincs-aktivizálás, beszédértés

A helyviszonyokat kifejező névutók begyakoroltatása a Hol? Honnan? Hová? kérdések segítségével.

Például:

Hová tetted a mókust? – A bokor elé.

Hol van a mókus? – A bokor előtt.

Add ide a kezembe a mókust! Honnan vetted el a mókust? – A bokor elől.

A játék legalább tíz éves, de emlékezetem szerint nagyon drága volt. A nagy táblák mágnesezettsége nem elég erős, a függőleges felállítást nem bírják ki, lecsúsznak, tehát a minősége hagy kívánnivalót maga után. Grafikái, színválasztása szép és igényes. Strapabíró, a tíz év nem hagyott nyomot rajta, bár még kölcsön is adtam óvodai használatra. Hibája ellenére engem örömmel tölt el, hogy a birtokomban tudom.

A játék egyéb felhasználása:

Beszédindításra is szoktam használni a játékot nem beszélő háromévesekkel. Megpróbálom a táblákra kirakatni a mágnesfigurákat, feladathelyzetbe hozni a gyermeket. Ha nem partner, mert túl nehéz számára vagy nem kötik le még a vizuális ingerek, akkor csak egyenként adom oda és nevezem meg a mágnesfigurákat, amit ő a fűtőtestre tud felragasztani. Ez általában nagyon tetszik neki (még a legellenállóbb gyermek figyelmét is felkelti és leköti), és hamar el is indul a verbális produkció utánmondás formájában. A játék ilyen típusú felhasználását egy tanítványom kezdeményezte, és így került be a repertoáromba. Amikor megkérem, hogy egyik-másik figurát adja ide, akkor a beszédértését is ellenőrzöm és a kétszemélyes kommunikációt is gyakorlom. Nem felejtendő el, hogy a beszédkésés autizmus spektrumzavar tünete is lehet.

Utószó: Tapasztalatom szerint a tartós obszerváció (megfigyelés) a folyamatdiagnózis nagyon fontos része. Ha kitartóan figyelünk a terápia során, előbb-utóbb a gyermek minden fontos részletet kommunikál a patológiájáról is és a terápiás szükségleteiről is.

A játék pl. az Amazonon beszerezhető

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

0 Tovább

Boér Zsuzsa, logopédus-gyógypedagógus blogja



LIKE-olj, hogy értesülj!

Címkefelhő

afázia (1),Alzheimer-kór (1),arcvakság (2),Asperger-szindróma (1),autizmus (10),beszédfejlődés (8),beszédindítás (13),beszédtechnika (1),beszédértés (10),betűtévesztés (2),dadogás (2),differenciáldiagnózis (1),diszgráfia (1),diszlexia (3),diszpraxia (3),Down-szindróma (1),echolália (1),emlékezet (7),emlékezet-fejlesztés (5),fejlesztés (4),fejlődési verbális diszpraxia (1),figyelem (4),figyelemfejlesztés (4),figyelemmegosztás (1),figyelemzavar (5),finommotorika (2),fixációszélesség (1),fonológiai tudatosság (4),formafelismerés (2),Gerstmann szindróma (1),grafomotoros fejlesztés (14),hanganalízis (1),hiperaktivitás (3),idői tájékozódás (3),integráció (2),interdentális szigmatizmus (1),iskola-előkészítés (5),játék (41),kognitív-fejlesztés (1),kommunikáció (2),kreativitás (2),kártya (3),kétnyelvűség (3),Lottójáték (3),légzéstechnika (1),MamaPapaTaxi (12),mentális forgatás (1),mentális lexikon (1),mondatértés (1),mondóka (1),munkamemória (16),neuropszichológia (2),nevelés (1),nyelvfejlődési zavar (1),nyelvi kreativitás (3),nyelvlökéses nyelés (2),nyelvtanulás (2),olvasás (14),olvasásfejlesztés (7),olvasástechnika (4),parafunkció (1),perifériás látás (1),pragmatika (1),pöszeség (2),r hang (1),szemantikai háló (3),szemmozgás (1),szerialitás (1),szintaktikai tudatosság (1),szociális képességek (2),szoftver (2),szókincs-aktivizálás (9),szókincsfejlesztés (11),szótagolás (3),szövegértés (2),taktilis érzékelés (2),tanulás (3),testséma (1),téri tájékozódás (6),ujjgyakorlatok (2),ujjszopás (1),utasításértés (5),verbális emlékezet (4),verbális fluencia (1),vizuomotoros képességek (2),vizuális figyelem (6),vizuális észlelés (4),zene (2),írás (4)

Utolsó kommentek

Elérhetőség: boerzsuzsi / at / gmail.com