Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

MamaPapaTaxi 7. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Fogalom-fogócska

Egy adott főfogalomból mondunk legalább három szót, a játékosoknak meg a kategória nevét kell villámgyorsan megadniuk. Érdemes kreatívnak lenni a feladatvégzés során, és kevésbé evidenciális kategóriákat megneveztetni. Például:

  • sámli, fotel, szék – ülőhely
  • szandál, papucs, edzőcipő – lábbeli
  • sál, sapka, kesztyű – téli ruha

stb.

Kakukktojás-játék

Adott főfogalomból mondunk pár szót, és még egyet, ami kategórián kívüli. Ezt – vagyis a kakukktojást – kell a játékosoknak felfedeznie, megjegyeznie és villámgyorsan bekiabálnia.


A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 6. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Játék a rímekkel

Három szót megjegyeztetünk a gyermekkel, majd utána szavakat mondunk, és a gyermeknek ki kell választania, melyik előzőleg megadott szóra rímel.  Figyelem, a feladat igénybe veszi a munkamemóriát!

Logopédiai fejlesztés során, a játék bevezetésére, vagy ha a gyermeknek túl absztrakt a feladat, akkor kiteszünk az asztalra három plüssállatot: pl. egy rókát, egy macit és egy halat

Majd mondunk egy szót: boci.

Így fog folytatódni a feladat: Rámutatunk a rókára, és megkérdezzük: A boci és a róka egyformán végződik? Nem! Rámutatunk a macira: A boci és a maci? Igen!

Mondunk egy következő szót: béka.
És minden kezdődik elölről.



A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 5. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Szócsere játék

Utasítás: "Olyan mondatokat mondok, amiben két szó helyet cserélt. Ismételd meg helyesen a mondatot!"

  • A levél kivitte a postást.
  • Piroska és nagymama megette a farkast.
  • A sütiben megsül a sütő.
  • A gyógyszer bevette a gyereket.
  • A hajam levágta a fodrászt.
  • A szarvasban láttam az erdőt.
  • A labdának dobtam a barátomat.



A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 3. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

6. játék

„Becsomagolom a hátizsákom” játék

Becsomagolom a hátizsákom, és teszek bele fogkefét. A következő játékos már fogkefét és egy hálózsákot pakol be. A harmadik játékos fogkefét, hálózsákot és egy cipőkanalat… és így tovább, amíg felidézhető hosszúságú a szólánc.

Több játékos játszhatja ezt a játékot, akik felváltva, egyenként ismétlik meg az addig bepakolt holmit, hozzátéve a magukét. Aki először elvéti a szóláncot helytelen sorrend vagy kihagyott szó (szavak) miatt, az kiesik a játékból. Minél lehetetlenebb dolgokat pakolunk be a hátizsákba, a gyermekek annál viccesebbnek találják, és annál jobban megjegyzik őket. Jó feladat a verbális emlékezet fejlesztésére, a szociális kapcsolatok erősítésére, a szerepcserére és a célirányos odafigyelésre. A játék jól variálható, például: „Elmentem a boltba, és vettem egy tejfölt...” vagy „Elmentem a játszótérre, és lecsúsztam a csúszdán”... stb.


A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 2. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Ha ezzel a játékkal indítjuk a napot, akkor a beszédkészségünkön kívül a munkamemóriánkat is trenírozzuk, ami – mint tudjuk – a tanulás motorja.

5. játék

Mindig három különböző szót mondunk (a szavak számát tetszőlegesen növelhetjük 6-ig), és ezeket kell egy kis csavarral megismételtetni a gyermekekkel. Méret szerint kell a legnagyobbtól a legkisebbig sorba állítva visszamondatni. Vagy a legkisebbtől a legnagyobbig.

  • zsiráf, cica, kenguru
  • kutya, medve, farkas,
  • tücsök, katica, szúnyog
  • ház, templom, vár
  • autó, villamos, roller
  • focilabda, pingponglabda, üveggolyó
  • okostelefon, számítógép, tablet
  • kiskanál, evőkanál, merőkanál
  • ibolya, kardvirág, pitypang
  • kenyérpirító, tűzhely, mikrohullámú sütő

Az előző játékok


A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet ide kattintva is ), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

A számítógép, mint reedukációs eszköz

Letölthető szoftverrel a bejegyzés végén

„Szeretlek is meg nem is…” – dióhéjban ez az én hozzáállásom is a témához. A számítógépet nem lehet kihagyni semmiképpen a fejlesztő repertoárból. De nem is kell! Millió érv szól mellette és ellene is egyaránt. Egy biztos, a gyermekek kedvelik, és százszor könnyebben lehet minden általuk utált feladatot eladni nekik multimédiás formában.

A most bemutatott szoftver egy, a „Fenix” program fejlesztő feladatai közül. A „Fenix” programot a torinói egyetemen hozták létre Cristina Coggi professzorasszony munkatársai és diákjai a harmadik világ gyermekeinek a megsegítésére. Céljuk az volt, hogy a nagyon szegény országok gyermekei is hozzáférjenek az új pedagógiai kutatások eredményeihez, játékos formában. A tanulási képességük javulásán keresztül legyen hozzáférésük egy jobb minőségű oktatáshoz, ami, mint tudjuk, hosszú távon a jobb élethez vezet.

Hozzám az információk és a fejlesztőanyag dr. Varga Melinda (www.creativeplanet.hu) frankofón gyermekpszichiáteren keresztül érkezett – ő fontos koordinátora a programnak, személyesen irányítva Kigaliban (Ruanda) és Haitin is a fejlesztéseket. Hálás köszönet érte neki, a nagylelkű adományozásért. A program lényege, hogy a jobb mobilitás és egyszerűbb szervezés okán, a megcélzott tanulási képességeket számítógépes játékokkal fejlesztik. Ilyen módon a tanulási képességeket nagycsoportos formában is hatékonyan lehet fejleszteni. Feladataik és vizsgálóeszközeik egy része saját fejlesztésű, a másik része az interneten ingyenesen hozzáférhető anyagból tematizálva kerülnek ki.

A feladat, amit választottam, hogy a blogomon is bemutassam a Recopier (átmásolás) nevet viseli. Egy papír-ceruza feladatként ismert, népszerű játékról van szó. A feladategyüttes célja a síkban/ térben való tájékozódás fejlesztése, konkrét pozíciók meghatározása (topológia). A feladat a kognitív képességeket fejleszti, öt egyre nehezedő modulon keresztül. Pedagógiai hozadéka széleskörű, az olvasásban, írásban és matematikában egyaránt fontos képességeket fejleszt. Fejleszti és gyorsítja a korábban felsoroltakon kívül a kereső szemmozgást (skipping), aminek fontos szerepe van az olvasási képességek kialakulásában és fejlődésében. A szoftver hasznos segítséget ad azoknak a gyerekeknek, akiknek az olvasás során sorváltási, sortartási nehézségeik vannak. Fejleszti a figyelmet, a vizuális megfigyelőkészséget, az összehasonlítást.

A játékok fejlesztik a vizuokonstrukciós képességeket is. Az íráshoz szükséges vizuális képességeket gyakoroltatja (a tábláról, könyvből való másoláshoz nyújt segítséget). Használhatjuk írás-előkészítő vizuális feladatként, de akkor is, mikor a gyermeknek olyan gyenge grafomotoros képessége van, hogy nem lehet még egyszerre a két képességet (grafomotorium, téri tájékozódás) gyakoroltatni, szét kell bontatni. De az emlékezetet is fejleszti. Óvoda nagycsoporttól kisiskolás korig bátran használható, a hiányosságok és az aktuális fejlesztési szint figyelembe vételével.

Most így, a cikkem vége felé még találtam egy fontos képességet, amit általában is fejleszt a számítógép a legtöbb számítógépes játékon keresztül. Ez nem más, mint a szem-kéz koordináció képessége. Hiszen az egér mozgatását az adott képhez folyamatosan hangolni kell.

A Recopier játékok letöltése

(Creative Commons licensz, szabadon letölthető, terjeszthető)

Mi is a konkrét teendő?

A 3 szoftver zip fájlba van csomagolva. Kicsomagolás után az (Adobe Flash) játékok közvetlenül futtathatóak, nem kell telepíteni.

Át kell másolni a fokozatosan növekvő számú ábrákat a bal oldali négyzetrácsból a jobb oldaliba. Ezt a megfelelő jobb oldali négyzetbe való kattintással érheted el. Helyes kattintás esetén a kép megjelenik a jobb oldalon. Rossz választás esetén hangeffektus jelzi a hibát.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

Tami szókígyója - Beszédovi 2.

Letölthető táblás játék a bejegyzés végén

Mai posztomban is egy magyar- és idegen nyelveken egyaránt hasznos, szókincsfejlesztésre alkalmas játékot osztok meg az olvasóimmal.

Ezt a játékot Milánnak (magyar-francia kétnyelvű nagycsoportos óvodás) találtam ki egy évvel ezelőtt. Logopédiai terápiájának egyik tengelyén, az említett tanévben, szókincsfejlesztés zajlott. Év végéig tíz főfogalmat gyakorolgattunk (és akkori reményeim szerint tanultunk meg). Év vége előtt nem sokkal a bevésett információk tartósságának, a mentális lexikonjában való tájékozódásának, a szókincs-aktivizáció gyorsaságának és pontosságának ellenőrzésére gondoltam azt  ki, hogy egy „libajáték” éppen megfelel. Kifénymásoltam a gyakorlott főfogalmak képeit. Az absztrakciós szint növelése és a generalizáció ellenőrzése érdekében gondom volt rá, hogy a „vizsgajáték” Milán számára ismeretlen grafikájú képeket tartalmazzon.

Innen már Tami vette át az irányítást. Tami AKG-s, 12. osztályos tanuló, iskolájának „Árnyék témahete” keretében dolgozott velem – ezen a pályaorientációs témahéten a tanulók 1 héten keresztül jártak az általuk választott szakma képviselőjének árnyékában. Tami a logopédia szakmára nagy rátermettséget mutatott.

A francia nyelven való oktatás nem okozott számára problémát, hamar alkalmazkodott. Egyszerre volt nagyon kreatív és alkalmazkodó, egyszóval nagyon üdítő jelenség volt. A hét végére már úgy tűnt, nélkülözhetetlenné vált. A gyerekek sokáig emlegették, és az óvó néni is nagyon meg volt vele elégedve. A 18 éves lány naponta 10-12 órákat dolgozott velem, előfordult, hogy étlen-szomjan, ráérzésre lett patrónusa egy figyelemzavaros/autisztikus gyerkőcnek. Megnyernie magának egy pillanat műve volt. Tami egy szerda délután nagy kedvet érzett ahhoz, hogy helyettem megcsinálja a libajátékot. Megkapta a képeket, és saját koncepciója alapján látott neki a teendőknek. Az esztétikus kivitelezés aztán jól meg is hosszabbította a készítési időt, este 9-kor még nem volt kész (a munkaidőnk aznap reggel 7-kor kezdődött). Kifejezett kérésemre sem állt szándékában a játékgyártást abbahagyni. De milyen jól tette! Ha akkor félbemarad, még az is lehet, hogy ma is abban az állapotában leledzne. Tinédzser lelke viccesre vette a figurát, és beleapplikálta a ruhadarabok közé a combfixet és a melltartót, ami, lássuk be, nem tartozik egy 6-7 éves fiú alapszókincsébe.

Mikor kipróbálás közben Milán az említett mezőkhöz közelített, kuncogva vártuk, mi sül ki belőle. Milán egyáltalán nem jött zavarba a kihívástól, a melltartóra azonnal bevallotta, hogy fogalma sincs, mi az, a combfixre meg rávágta, hogy zokni. Mi meg biztosítottuk, hogy nem baj, ha nem tudja, de azért megneveztük korrekten a tárgyakat. Egy-egy főfogalmat meghatározott szín keretez, ezzel is utalva az összetartozásukra. Ha Buday tanár úr annak idején nekem is libajátékot csinált volna anatómiából, biztosan jobban brillíroztam volna.

Milán tökéletesen abszolválta a szórakoztató vizsgáját, jól és gyorsan megnevezve a képeket és a kategóriákat egyaránt.

Technikai információk a szókígyóról:

A feldolgozott főfogalmak: ruhák, írószerek, a tisztálkodás eszközei, a ház részei, zöldségek, közlekedési eszközök, evőeszköz, rovarok, szerszámok.

A libajáték további kellékei: bábuk és dobókocka.

Ha valaki nem ismerné, a libajáték szabálya: 2 vagy több játékos játszhatja. Az egyik játékos dob, majd ugyanannyit lép a tábláján a kígyó farkától indulva. Változó, hogy a játékossal az összes érintett képet neveztetem-e meg, vagy csak azt, amire érkezik a dobókockán lévő pöttyök száma szerint. Az a biztosabb, ha mindegyiket megnevezi, csak ha a mennyiségfogalommal nincs jóban a gyermek, akkor nem tudja megosztani a figyelmét a számolás és megnevezés között.

Az a játékos nyer, aki elsőnek érkezik a kígyó fejét jelképező virágos mezőbe.

Ha Tami nézőpontja is érdekel az említett közös munkánkról, olvassátok el blogbejegyzéseit:

"Neked mindig ilyen rekedt a hangod vagy csak meg vagy fázva?" avagy első napom az iskolában

"Zsuzsa szereti Kentont és Kenton ezért boldog" - avagy miért is jó logopédusnak lenni :)

A táblajáték letöltése

A játék letöltése A4-es méterben

A játék letöltése A2-es méretben (4 db. A4-es lapon)

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu

0 Tovább

Beszédovi

Remélem, emlékeznek még a Beszédindítás cikkeimre (1 * 2 * 3) (én már alig, egy éve is múlt, hogy posztoltam őket). Ha már a beszéd szerencsésen megindult, az intenzív szókincs-elsajátítás szakasza következik – természetesen továbbra is a főfogalmi kategóriák elvét követve. Ebben a posztban a testrészek témakörét járom körül, és ajánlok hozzá játékot/feladatot is.

Kívülállók most nagyon meglepődhetnek, hogy miért is kellene a testrészek neveit külön megtanítani, hiszen az pofonegyszerű, minden gyermek tudja. Ha máskor nem, a fürdetések alkalmával az anyuka biztosan elismételi a születés pillanatától naponta a gyermekének, hogy most éppen melyik ennivaló testrészét mosdatja. Ennek ellenére bizonyos kórképekben, mint pl. nyelvfejlődési zavar, autizmus spektrumzavar stb.megtanításuk, körüljárásuk, fogalomtisztázásuk nélkülözhetetlen. Fontos szavak ezek fogalmi szinten is, de a testtudatunkhoz is nélkülözhetetlenek, valamint a test és a tér viszonyának a meghatározásához is.

Az első két képgyűjtemény alapvetően lottójáték. Egyéniben és kiscsoportban is kiválóan alkalmazható (akár idegennyelv-tanítás során is).

Lottójáték 1 (PDF)

Lottójáték 2 (PDF) 

A PDF dokumentum kinyomtatása után az azonos képcsoportok közül az első sorozatból kis képeket kell csinálni, a második változatban egyben maradnak a képek, ez lesz a játék táblája. Ilyen táblát vagy táblákat kapnak a játékosok. A kicsi kártyák közül vagy a gyerekek húznak vagy a felnőtt választ nekik egyenként.

A gyermekek fejlettségi szintjétől függően kérhetjük, hogy a húzott testrészt egyeztesse (a tábláján), mondja meg a megmutatott testrész nevét – vagy mindkettőt (egyeztessen és nevezzen meg önállóan). De a hívóképen szereplő testrészeket saját magán is megmutathatja (ezt nagyon szeretik a gyerkőcök). De különbözőképpen is strukturálhatjuk a képeket. Pl. taníthatjuk külön csak a fej, a törzs részeit stb. Nagyon meglepődne a kedves olvasó, ha tudná, hogy az óvodás gyermekek testre vonatkozó szókincse mennyire hiányos, csupán az alapszavakra korlátozódó.

Ezekért a feladatokért azonban még nem ragadtam volna tollat. Az interneten találtam egy kis vicces videót, ami a testünkkel kibocsájtott hangokat mutatja be. Ebből készítettünk egy hanglottót, melynek lényege, hogy a hallott testzörejt kell a megfelelő testrésszel, akcióképpel egyeztetni, le is lehet utánoztatni. Bár még magam sem próbáltam ki ezt a játékot, biztos vagyok benne, hogy nagyon fog tetszeni a gyerekeknek. A pukizás, böfögés, hányás hangjának meghallásakor például biztosan nevetésbe fog fulladni a játék.

Hanglottó képek (PDF)

Hanglottó hang (mp3) - jobb kattintás, majd letöltés

A klasszikus hanglottó játékszabálya: Ki kell osztani a játékosok között a képeket tartalmazó táblákat, majd el kell indítani a hanganyagot. A játékhoz kellenek még zsetonok is. Aki felismer egy hangot, a tábláján lévő képre rátesz egy zsetont. Az a játékos nyer, akinek hamarabb kerülnek letakarásra a táblán lévő képei.

A játékot egy vagy több személy játszhatja (én 8 fővel is játszottam). Négyéves kortól ajánlott (patológia függvényében).

A hanglottó jól egészíti ki az előző játékokat, segít bevésni a testrészek neveit, de alkalmas a testrészekkel kapcsolatos cselekvések neveinek megtanítására is, gyakoroltatja a mondatalkotást, megszilárdítja a testtudatot.

Nem utolsó sorban alkalmasak ezek a játékok a figyelem, az emlékezet fejlesztésére (memoriként is játszható), a vizuális megfigyelőképesség fejlesztésére, a keresztcsatornák fejlesztésére (vizuális-akusztikus-kinesztetikus), az értelmi képességek fejlesztésére (generalizáció).

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:


A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés:
www.ceruzafogo.hu

0 Tovább

Nyelvi képességfejlesztés Logico Primo és Logico Piccolo feladatkártyákkal – a fonológiai tudatosság

A címbeli játékokra a Müllerben bukkantam rá, amikor nem fejlesztőjátékokért, hanem függönyfehérítőért ugrottunk be a nővéremmel. Pár perc után azonban megakadt a szemem a feladatcsomagokon, így aztán a vásárlás végéig már csak ez kötötte le a figyelmemet. Az, hogy került mosószer is a kosaramba, már nem az én személyes érdemem volt, hanem a nővérem gondoskodásának volt köszönhető.

A fonológiai tudatosság több okból kifolyólag is az érdeklődésem középpontjában áll. Az MA képzésem nagy részét a fonológiai tudatosság kutatásának szenteltem, ez volt ugyanis a záró dolgozatom témája. A dolgozatról dióhéjban: egy francia fonológiai tudatosság tesztet fordítottam le magyarra és adaptáltam magyar nyelvi körülmények közé, másrészt összehasonlítottam magyar nyelvű vizsgálati eljárásokkal, de ezek eredményei már nem kerültek be a dolgozatomba. A kutatómunka során 15 fős illesztett mintán vizsgálódtam. Speciális iskolarendszerben 1. osztályos (diszfáziás, diszlexia-veszélyeztetett) gyermekek képességeit hasonlítottam össze a normál iskolarendszerbe járókéval.

Mi is tulajdonképpen a fonológiai tudatosság?

Egy olyan nyelvi képesség, mely lehetővé teszi, hogy a szavakat hangokra, szótagokra bontsuk, és ezekkel az egységekkel különböző műveleteket végezzünk.

Miért is fontos a fonológiai tudatosság?

Mert az olvasástanuláshoz nélkülözhetetlen alapképesség. Minél jobb az iskolába lépő gyermek fonológiai tudatossága, annál sikeresebben tanul meg olvasni. Viszont az olvasástanulás folyamata tovább fejleszti a fonológiai tudatosság képességét is. Tehát a fonológiai tudatosság és az olvasás folyamata egy ördögi kört alkotnak, egymással kölcsönösen függő viszonyban vannak.

Miközben a fonológiai tudatosságról egyre többet tudunk, azért még vannak megválaszolatlan kérdések is:

„A számos kutatás ellenére a fontos kérdésekben máig nem születtek egyértelmű válaszok. Alapvető kérdések tisztázatlanok máig is, mint pl.: A metanyelvi képességek fejődése párhuzamos-e a beszédelsajátítással, vagy csak az expresszív beszéd és a megértés bizonyos fejlettségi fokán jelennek meg?

Szintén megválaszolatlan kérdések vannak a metanyelvi képességek és a kognitív képességek egymáshoz való viszonyában, az ez irányban végzett kutatások egyértelmű pozitív korrelációt mutatnak, csak nem világos, hogy ebben a kapcsolatban mi az ok és mi a következmény. Egyes vélemények szerint a metanyelvi képességek az értelmi szint megnyilvánulásai a nyelvi feladatok megoldásában.

Az sincs pontosan tisztázva, hogy a metanyelvi tudatosság az írás-olvasás elsajátításának mennyiben feltétele és mennyiben következménye.” (részlet a Nyelvi rendszerek fejlődési zavarai c. tárgy vizsgadolgozatomból, 2005-2006-os tanév)

De az elméleti síkról evezzünk vissza a gyakorlatira, ami a logopédiai gyakorlatunkban sokkal hasznosabb.

„A szótagtudat 4-5 éves korban spontán jelentkezik, és nincs kapcsolatban az olvasás elsajátításával. A fonématagolási képességnek fontos szerepe van az olvasás elsajátításában.

A fonématudat vizsgálatának következtetései:

1. Az óvodáskorú gyermekek számára nehezebb a szavak hangokra való szegmentálása, mint a szótagolás.

2. A szavak hangokra való tagolása az életkorral emelkedik, ugrásszerű a fejődés 6-7 év között.

3. A fonématagolási képesség gyakorlással fejleszthető. (Göncz Lajos, 2003)”

A fonológiai tudatosság fejlesztése

A jó hír az, hogy a fonológiai tudatosság jól fejleszthető! A kérdés az volt hosszú évekig, hogy mivel?

Természetesen valótlanságot állítanék, hogyha azt mondanám, hogy nem voltak a logopédiai gyakorlatban olyan feladatok, szöveggyűjtemények, amik a fonológiai tudatosság fejlesztésére kínáltak feladatokat. Jómagam is sokat találtam a különböző gyermekújságokban (pl. Tapsi, Kisfüles), valamint gyártottam is a logopédiai táska utódjának a „Képes beszédlottó” tartalmának felhasználásával. De a Lexi és Difer programcsomagok is tartalmaztak szöveggyűjteményt az említett képesség fejlesztésére.

Ennek ellenére a most talált feladatkártyák hiánypótlóvá váltak számomra. A polcokról négy feladatcsomagot kaptam le gondolkodás nélkül:

1. Hangoló-hangolló (szerzők: Gáll Edina, Timkó Bíbor)

2. Képek, hangok, szavak (szerzők: Doris Fischer, Julia Ginsbach, Pacher Nóra)

3. Szótagoló-szótagolló (szerzők: Gáll Edina, Timkó Bíbor)

4. Rímelő (szerzők: Gáll Edina, Timkó Bíbor)

  

A hetet már a kipróbálásuknak szenteltem, és mondhatom, hogy a legvadabb reményeimet is felülmúlták. A bármilyen patológia okán hozzám járó gyermekek annyira megörültek a játékos gyakorlás lehetőségnek, hogy az szavakkal nagyon nehezen kifejezhető. Annyit mégis megemlítenék, hogy a szavakkal való manipuláció során a szavak, szótagok, hangok kóstolgatása közben gyakran hangos, gyöngyöző nevetésbe törtek ki, és végig mosolyogtak.

Bár a téma egyik kutatójának (Lőrik József) véleménye szerint ezeket a feladatokat teljesen verbális úton kellene végezni, különben más területeket fejlesztenek, azt látom, hogy a jól kigondolt illusztrációk segítenek a feladat absztrakt mivoltát megszelídíteni, és a legfiatalabbaknak (4-5 éveseknek) is eredményes feladatvégzést biztosítani. Amikor már gyakorlottak a vizuális megsegítésű feladatokban, bátran át lehet térni a csupán verbális csatornával működő feladatokra, pl. a szóláncokra.

Végül néhány szóban arról, hogy milyen típusú feladatokra számíthatunk

  • Szótaganalízis, szótagolás, szótagszámlálás;
  • azonos szótagok megtalálása, leválasztása, azonosítása;
  • különbségkeresés;
  • sorrendiség felállítása;
  • szótagolás, szóalkotás;
  • összetett szavak felismerése, bontása;
  • játék a hasonló hangzású szavakkal;
  • kezdőhang megtalálása;
  • játék a rímekkel;
  • hangazonosítás szavak elején, közepén, végén stb.

Az önmagukban is jó játékos feladatokat a Primo és Pikkolo táblák tökéletesítik. A tábla segítségével történő gyakorlás növeli a feladat komplexitási fokát, hiszen a nyelvi egységekkel való manipuláció során észrevétlenül fejleszti a szem-kéz koordinációt, a figyelmet, a síkban való tájékozódást, az önellenőrzés képességeit.

A feladatkártyák ára elfogadható, a táblák ára viszont kicsit borsos, de páros feladatmegoldás során is kiválóan működnek, így feleannyi táblával is megoldható.

A feladatok természetesen remekül használhatóak az anyanyelvfejlesztés során, átlagos fejlődésű gyermekek esetében is.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu 

 

0 Tovább

Trükkös ujjak

A játékhoz a HOR Zrt-ben jutottam hozzá, és olyan 2000,- forintba került. Nem volt valami nagy csomagolása, tartója se volt, csak egy zacskója – már nem is emlékszem, hogyan keltődött fel a figyelmem az irányába.

Maga a játék két négyzet alakú műanyag dobozból áll. A felső fala átlátszó, az alsó fekete, és 25 kör alakú, ujjbegynyi nagyságú lyuk van benne. A doboz 16 színes golyót tartalmaz, 4-4 darab piros, kék, zöld és sárga golyókat. Tartoznak még hozzá színes mintakártyák a kivitelezéshez.

A játékot lehet egyénileg is játszani, lehet ketten is, önállóan vagy versenyszerűen.

A feladat lényege: a húzott mintakártyáknak megfelelően kell elrendezni a golyókat a lehető legrövidebb idő alatt. Alulról, a lyukakon keresztül lehet ujjbeggyel felfele lökdösve helyváltoztatásra késztetni a golyókat. A lökéserősség szabályozásának fontos szerepe van. Mivel ez egy gyors játék (1-2 percet vesz igénybe), a legrövidebb terápiás órán is használhatjuk képességfejlesztésre.

Hogy milyen képességek fejlesztésére alkalmas? Hát, a taktilis érzékelésre, az ujjbegyek érzékenyítésére, az ujjak differenciálására mindenképpen használható. A két kéz összehangolt működését is igényli a játék, de fejleszti a domináns kezet is. Továbbá fejleszti a vizuális analízis-szintézis képességeket (mintakövetés), a figyelmet, stratégiák kialakítását/változtatását szorgalmazza, a lépések sorrendben való kivitelezésével (tervezés-szervezés), a konstrukciós képességeket, a síkban való tájékozódás képességét. Építés közben végig egyensúlyozni is kell, mert elég egy apró billenés, és kezdődhet a játék elölről, mivel nem egy stabil konstrukcióról van szó.

Amilyen egyszerű a játék koncepciója, annyira nagyszerű – méltatlan, hogy nincs nagyobb reputációja. Mivel egy tenyérnyi darabról van szó, jómagam is gyakran megfeledkezem róla, hogy aztán mikor ismét a szemem elé kerül, újra és újra elámuljak az egyszerűségében is rejlő nagyszerűségén.

Óvoda nagycsoportos kortól bátran használható, de ebben az életkorban még lehet, hogy segítő jobbot kell nyújtani a gyerkőcnek, például a tartásban.

Milyen terápia kezdetén alkalmazható bevezetésként? Grafomotoros terápia kezdetén mindenképpen, de diszkalkulia terápia során is adekvátnak mutatkozik, és kognitív terápia keretében sem nyúlunk mellé, ha használjuk. Figyelem- és emlékezetfejlesztésre egyaránt használható. Használata elmélyült figyelmet igényel. Bár kikezdheti a türelmét az ügyetlenebb gyermeknek, azért a „nagyon szeretem” játékok közé tartozik.

Milyen hibák és nehézségek mutatkoznak a használata során?

Az 5 éves korúak közül páran nem tudják elkezdeni, segítséget kérnek, már a tartásban is. Ha beragad egy-két golyó, segíteni kell őket az akadály-elhárításban.

Iskoláskorban: ha lassú a kivitelezés, jól kijönnek a dominanciaproblémák – nem azzal a kezével manipulál leginkább, mint amivel a ceruzát fogja. A minta tükörképének felépítése, majd mikor rájön a tévedésre, képtelen a hibáinak kijavítására (pl. egy szimpla dobozforgatás, majd a sorok áttolása lentről fel) stb.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu

0 Tovább

Boér Zsuzsa, logopédus-gyógypedagógus blogja



LIKE-olj, hogy értesülj!

Címkefelhő

afázia (1),Alzheimer-kór (1),arcvakság (2),Asperger-szindróma (1),autizmus (10),beszédfejlődés (8),beszédindítás (13),beszédtechnika (1),beszédértés (10),betűtévesztés (2),dadogás (2),differenciáldiagnózis (1),diszgráfia (1),diszlexia (3),diszpraxia (3),Down-szindróma (1),echolália (1),emlékezet (7),emlékezet-fejlesztés (5),fejlesztés (4),fejlődési verbális diszpraxia (1),figyelem (4),figyelemfejlesztés (4),figyelemmegosztás (1),figyelemzavar (5),finommotorika (2),fixációszélesség (1),fonológiai tudatosság (4),formafelismerés (2),Gerstmann szindróma (1),grafomotoros fejlesztés (14),hanganalízis (1),hiperaktivitás (3),idői tájékozódás (3),integráció (2),interdentális szigmatizmus (1),iskola-előkészítés (5),játék (41),kognitív-fejlesztés (1),kommunikáció (2),kreativitás (2),kártya (3),kétnyelvűség (3),Lottójáték (3),légzéstechnika (1),MamaPapaTaxi (12),mentális forgatás (1),mentális lexikon (1),mondatértés (1),mondóka (1),munkamemória (16),neuropszichológia (2),nevelés (1),nyelvfejlődési zavar (1),nyelvi kreativitás (3),nyelvlökéses nyelés (2),nyelvtanulás (2),olvasás (14),olvasásfejlesztés (7),olvasástechnika (4),parafunkció (1),perifériás látás (1),pragmatika (1),pöszeség (2),r hang (1),szemantikai háló (3),szemmozgás (1),szerialitás (1),szintaktikai tudatosság (1),szociális képességek (2),szoftver (2),szókincs-aktivizálás (9),szókincsfejlesztés (11),szótagolás (3),szövegértés (2),taktilis érzékelés (2),tanulás (3),testséma (1),téri tájékozódás (6),ujjgyakorlatok (2),ujjszopás (1),utasításértés (5),verbális emlékezet (4),verbális fluencia (1),vizuomotoros képességek (2),vizuális figyelem (6),vizuális észlelés (4),zene (2),írás (4)

Utolsó kommentek

Elérhetőség: boerzsuzsi / at / gmail.com