A munkamemória fejlesztése 2 – állatokkal

Előző bejegyzésem a munkamemória fejlesztéséről szólt, számok segítségével. A „hiányzó szám” feladatot végeztettem el egy kisgyerekkel. Múlt pénteken derült ki, hogy a fejben számokkal való műveletvégzés majdhogynem megoldhatatlan feladat számára. Az volt az ötletem, hogy ha vizualizáljuk a feladatot, azzal rátanítjuk, segíteni fogja az igazi feladat végeztetését. Úgy is lett! Azóta egy hét telt el. Háromszor láttam a gyermeket, otthon viszont mindennap gyakoroltak, és már megy a feladat, fejben is természetesen. Nagyon fontos információkhoz jutottam azáltal, hogy számokat és dominó-, dobókocka képeket is mutattam a kisgyereknek. Nem csak a számok megjegyzését segítettem elő, a mentális számegyenest szilárdítgatva, hanem megbizonyosodtam arról, hogy az említett számkörökben rendelkezik a mennyiségfogalmakkal is, és ezt is gyakorolta a feladat során. Tehát a héten mindenki jól dolgozott, ideje viszont előre tekinteni, és új kihívásokat keresni. A vizualizált feladatokról azt a tapasztalatot szereztem, hogy egyrészt konkréttá és megoldhatóvá tették a feladatot a fiú számára, másrészt egyáltalán nem volt könnyebben elvégezhető számára a vizuális támpont által. Majdnem ugyanolyan hosszú volt a feladat megoldási ideje, mintha fejben végezte volna, csak magabiztosabb volt a feladatvégzés során. Viszont, ha végigmentünk a számos és mennyiséges feladatkártyákon, utána fejben már nagyon könnyen megoldhatóvá vált számára. A gyakorlást ebben a stádiumban még nem érdemes beszüntetni, a további cél a feladatmegoldás idejének a lerövidítése, a gyorsaság fokozása.

Mikor a munkamemóriánkat trenírozzuk, akkor azt nem csak az emlékezetünkért teszünk, hanem a tanulásunkért is. Nagyon fontosak ezek a fejben végzendő feladatok ma, mikor az életünket elárasztják a vizuális ingerek. A mentális reprezentációk képzésének gyakoroltatása, az ezekkel való műveletvégzés fejlesztésének fontossága felbecsülhetetlen az élet minden területén, de mi most a tanulásra fókuszálunk.

Egy kis kitérő: Az állatok nagyon hasznos alanyai a fejlesztésnek. Egyszer, Benji nevű tanítványomra gondolva, végigfotóztam a barcelonai állatkertet, a parkban található kőmamuttal együtt. A mamut volt Benjike akkori kedvence, ez inspirálta tettemet. Mikor a fotókat csináltam, akkor még nem tudtam, hogy milyen valutaértékűvé válik a sorozat, és hogy megszereztem a nyugalmamat Benji összes további órájára. Az állatos képek első pillanattól fogva Benji fő motivációs eszközévé váltak. Mikor a foglalkozásokra jött, rögtön be kellett kapcsolni a gépet, és ő fennhangon sorolta a képeket: mamut, gorilla, Zsuzsi, krokodil... Csak azt nehezményezte, hogy nem ültem fel a mamut ormányára fotózkodni, az ott trónoló két darab hároméves helyére. Ezután már bármilyen feladatot elvégzett panaszkodás nélkül, az órára a jó hangulat megalapozódott.

A következő munkamemória-fejlesztő feladatsor most tehát az állatokkal való manipulációra épül.

Rendezd méret szerint csökkenő sorrendbe az állatokat!

maci, méhecske, kakas
kecske, béka, hód
farkas, egér, pók
kígyó, medve, róka
tehén, panda, bálna
cápa, delfin, polip
kenguru, szöcske, nyúl
sas, ló, farkas
szúnyog, denevér, zsiráf, zebra
szitakötő, elefánt, papagáj, krokodil
tigris, cica, skorpió, víziló
csirke, malac, kecske, bivaly
mókus, csiga, hangya, keselyű
kobra, giliszta, kaméleon, aligátor
kacsa, kolibri, veréb, galamb, tukán
róka, farkas, medve, sün, mókus
teknős, gepárd, gazella, gorilla, gerle
fóka, jegesmedve, rénszarvas, pingvin, róka
strucc, pillangó, gyík, százlábú, szamár
boci, gida, csikó, csibe, csacsi
orrszarvú, gazella, gőte, bohóchal, birka

Az állatok képeiből gyűjteményt készítettem saját használatra, ezeket kártyákra vágva használom, segítem a ráhangolódást.

Képek letöltése

Az iskolás gyermekek második osztálytól ugyanezeket az állatokat ábécé sorrendben is visszaadhatják.

Így lesz például a panda, koala grizzlyből grizzly, koala, panda.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

A munkamemória fejlesztése

A cikk végén letölthető feladatlapok vannak

Gyakran mondogatjuk, hogy az emlékezet jól fejleszthető. Hogy mennyire, az majd most fog kiderülni.

Az egyik elsős kisfiú (7 éves) kognitív profilját ellenőrizve a WISC IV intelligenciateszttel kiderült, hogy intelligenciája átlagos, mind a verbális, mind a performációs próbákat tekintve. Viszont majd 1 SD elmaradás tapasztalható, ami a munkamemóriát és a feldolgozási sebességet illeti, az előbb említett teljesítményekhez képest. Ezt egy jó alkalomnak tekintettem, hogy összeállítsak neki egy programot a munkamemóriát fejlesztő feladatokból – mivel én azt tanultam, hogy az okokra ható fejlesztőfeladatok hatására a megcélzott képességrendszer átszerveződése következtében, ideális esetben 1 SD (15 pontnyi) növekedés elképzelhető. Hát, lássunk csodát közösen, hogy mi fog most történni.

Most nem térnék ki a munkamemória fogalmának a tisztázására, akinek kétségei vannak, annak ajánlom, hogy bátran nézzen bele a munkamemóriáról írt korábbi cikkembe: Francia kártya és munkamemória.

Kíváncsi vagyok, hogy ha becsülettel végigrágjuk magunkat az említett feladatokon, az milyen hatással lesz a gyermek munkamemóriáján keresztül az iskolai pályafutására. Az első feladatokat ma fogom elvégezni, még a posztolás előtt, ezért már fogok tudni írni a tapasztalataimról. Mivel nem annyira gyors a feladatokat leírni, az a valószínűbb, hogy a Mamapapataxi feladataihoz hasonlóan sorozatban fognak a feladatok megjelenni. Olvassátok, próbáljátok ki, és ne fukarkodjatok a tapasztalatotok megosztásával, ha nektek is van egy hasonló profilú tanítványotok, akit ki kell húzni mielőbb a csávából.

A munkamemória fejlesztését számos feladatokkal fogom kezdeni. Vágjunk bele!

Hiányzó szám feladat

Mondd meg, melyik szám hiányzik, tudva azt, hogy 1-3 között fogok számokat megnevezni, de nem sorrendben.

1-2, 3-1, 2-3, 1-3, 2-1

Most 1 és 4 között fogok számokat mondani:

2-4-1, 3-1-4, 2-1-3, 1-3-4, 1-3-2, 4-3-2, 4-1-2, 3-1-2, 4-2-3, 1-3-2

Most 1 és 5 között fogok számokat mondani:

4-5-1-3, 2-5-1-4, 3-4-1-5, 1-5-2-3, 3-1-4-5, 5-1-3-2, 5-3-2-4, 5-1-2-3, 5-4-3-1, 1-4-3-5, 1-2-5-4, 4-3-5-2

Most 1 és 6 között fogok számokat mondani:

5-6-3-2-1, 4-6-3-1-2, 3-5-4-1-3, 5-3-1-2-4, 6-3-2-4-5, 2-4-1-5-3, 4-3-2-1-5, 1-5-2-6-3, 4-3-5-1-5, 6-3-2-5-1, 5-4-3-2-6, 1-6-4-5-3, 2-6-3-5-1, 4-6-3-1-2, 4-3-2-5-1, 5-2-4-6-3, 4-3-5-1-2

Most 1 és 7 között fogok számokat mondani:

6-5-2-3-1-7, 5-7-1-4-2-6, 6-1-4-7-3-5, 5-1-7-3-2-6, 4-2-7-5-3-1, 1-6-7-3-2-4, 3-7-5-1-2-4, 6-4-3-2-5-7, 7-3-5-1-2-4, 6-7-2-1-5-3, 6-7-1-3-4-5, 2-6-1-7-4-3, 1-7-5-3-2-4

Most 1 és 8 között fogok számokat mondani:

3-6-8-4-2-1-5, 5-1-2-4-8-7-3, 2-4-6-8-1-3-5, 1-3-5-7-2-4-6, 7-6-5-4-3-2-1, 1-2-3-5-6-7-8, 8-3-4-5-1-6-7, 3-6-5-2-7-8-4

Most 1 és 9 között fogok számokat mondani:

1-2-4-6-5-3-7-8, 4-3-2-5-7-9-6-8, 9-5-3-4-2-1-7-8, 1-3-5-9-2-4-6-8, 1-4-2-3-9-6-5-7, 3-5-4-2-1-6-9-8, 9-8-7-6-5-4-2-1, 2-3-4-5-6-7-8-9

Mikor gépeltem a feladatokat azon nevetgéltem, hogy miközben a számsorokat másoltam, mi mást csináltam volna, mint hogy fejlesztettem a saját munkamemóriámat, hiszen az egyre hosszabbodó számsorokat meg kellett jegyeznem, miközben írtam. Ugyanezt szoktam művelni akkor is, mikor banki átutalás során megkapom a tranzakció végrehajtásához az azonosító kódot. Megpróbálom megjegyezni első látásra, hogy ne kelljen visszanéznem. Én használok egy emlékezeti mankót a numerikus adataim megjegyzéséhez, vizuospaciálisan kompenzálok. Elképzelek egy 3x3-as numpadet magam elé, ezen jegyzem meg a számokat. Sokszor nem is a számokra emlékszem, hanem az alakzatra, amit felvesznek, ahogyan a numpaden elhelyezkednek (pl. betűforma). Nekem ez nagyon hasznos olyan számsorok megjegyzése esetében, amit évente csak párszor használok. Nem jövök zavarba, ha fel kell idézni.

A kipróbálás tapasztalatairól

1-2, 3-1, 2-3, 1-3, 2-1

A feladat utasítását egyből megértette és hibátlanul megoldotta.

Most 1 és 4 között fogok számokat mondani:

2-4-1 (3), 3-1-4 (5; 2), 2-1-3 (4), 1-3-4 (5; 2), 1-3-2 (1; 4), 4-3-2 (1, lassú performáció), 4-1-2 (3, lassú performáció), 3-1-2 (3; 4 jó tempó), 4-2-3 (1, jó tempó), 1-3-2 (2; 4 lassú)

A zárójelben a kisfiú válaszai vannak, több válasz esetén a mondott sorrendben. Itt már látszik, hogy a számsor hosszabbodása már problémákat okoz számára. Vagy hibát vagy a megoldási idő meghosszabbodását eredményezi.

Feladatvégzés közben az ujjait nyújtogatja, és számolgat rajtuk, ezt az előhívásra használja. Nincs mentális számegyenes. Kérésre megpróbálja elképzelni, de ha behunyja a szemét, akkor is nyújtogatja az ujjait. A matematikai képességek konzekvenciáit most itt nem taglalom, mert nem releváns a cikk szempontjából.

Most 1 és 5 között fogok számokat mondani:

4-5-1-3 (2), 2-5-1-4 (3), 3-4-1-5 (2), 1-5-2-3 (4), 3-1-4-2 (5), 5-1-3-2 (4), 5-3-2-4 (1), 5-1-2-3 (4), 5-4-3-1 (2), 1-4-3-5 (2), 1-2-5-4 (3), 4-3-5-2 (1)

Rátanítás számegyenessel, vizuális megsegítéssel, az sem túl gyors. Mondja is és mutatja is a számokat. Szimultán, ahogy a számokat mondom, nem is tudja nézni, lekövetni. Azt a nagyon időköltséges stratégiát használja, hogy először megjegyzi a rövid idejű emlékezetben, és később lemutatja a számegyenesen. Harmadik lépésben megtalálja a keresett számot.

Újból nekifutunk ugyanennek, most számegyenes nélkül. Most 1 helyen hibázik és javít. Sokkal gyorsabb, és egyből jó eredményre jut, azért egyszer elismétli. A végére nagyon elfárad, elfelejti a számokat, lankad a figyelem. Kb. 30 percet gyakoroltunk.

Feladatlapok letöltése (4-es, 5-ös, 6-os, 7-es számsorok)


LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 7. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Fogalom-fogócska

Egy adott főfogalomból mondunk legalább három szót, a játékosoknak meg a kategória nevét kell villámgyorsan megadniuk. Érdemes kreatívnak lenni a feladatvégzés során, és kevésbé evidenciális kategóriákat megneveztetni. Például:

  • sámli, fotel, szék – ülőhely
  • szandál, papucs, edzőcipő – lábbeli
  • sál, sapka, kesztyű – téli ruha

stb.

Kakukktojás-játék

Adott főfogalomból mondunk pár szót, és még egyet, ami kategórián kívüli. Ezt – vagyis a kakukktojást – kell a játékosoknak felfedeznie, megjegyeznie és villámgyorsan bekiabálnia.


A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

Elfelejtett szavak

Facebook oldalamon szavazógép segítségével vártam javaslatokat, milyen témában folytassam a fejlesztőjátékok / -feladatok bemutatását.

A szavazás első három helyezettje ez lett: figyelem, szövegértés, munkamemória ­– gondolom nem véletlenül, nagyon szoros kapcsolat van közöttük. Talán logikusabb lett volna ez a sorrend: figyelem, munkamemória és szövegértés, de én tiszteletben tartom a szavazás végeredményét, és ebben a sorrendben fogom posztolni írásaimat, egymástól csak látszólag függetlenül.

figyelemfigyelemfigyelemfigyelemfigyelemfigyelemfigyelemfigyelemfigyelemfigyelem

Elfelejtett szavak

(A feladat Corrine Boutard és Magalie Bouchet: Attention & Mémoire, Ortho Édition, 2007 szöveggyűjteményből származik)

Szükséges eszközök: feladatlap és zsetonok

 
Kattints a nagyobb méretű képhez

A és B variáció:

Utasítás: Balról-jobbra és föntről lefele (vagyis az olvasás irányába) haladva el fogom mondani a képek neveit, amik ide vannak rajzolva. A cicától indulok és a villánál fejezem be. A felsorolás közben tegyél egy-egy zsetont minden olyan képre, aminek a nevét elfelejtem mondani (A) vagy számold, hány szót (képet) felejtetek ki (B).

cica, fenyő, mókus, ágy, repülő, nyakkendő, fúró, öntözőkanna, szőlő, fűrész, bicikli, traktor, répa, gomba, kés, tolltartó, szék, labda, talicska, kígyó, teknősbéka, csavarhúzó, cumisüveg, ing, ananász, szőnyeg, ruha, villa (7 kihagyott szó)

Általában 5-7 szót érdemes kihagyni.

A variáció: Együtthaladás és figyelem. Ez egy bevezető játék, a gyermek részéről ráhangolás a feladatra, a felnőtt részéről annak megtapasztalása, hogy milyen tempót bír el a gyerek a harmonikus együtthaladáshoz. További gyakorlások alkalmasak a tempófokozásra, az olvasó szemmozgás és a sorváltás trenírozására.

B variáció

Itt zsetonok nélkül dolgozunk, a gyermeknek már meg kell jegyeznie a kihagyott szavak számát, tehát a folyamatos audio-vizuális feldolgozás mellett észben kell tartania azokat (munkamemória).

C variáció:

El fogom mondani sorban a képek neveit. Neked meg kell jegyezned, és miután letakartam a feladatlapot, vissza kell mondanod azokat a szavakat, amelyeket elfelejtek felsorolni.

cica, fenyő, dominó, mókus, ágy, repülő, nyakkendő, fúró, puzzle, öntözőkanna, szőlő, fűrész, bicikli, traktor, pingvin, répa, gomba, tolltartó, szék, talicska, zongora, kígyó, csésze, teknősbéka, csavarhúzó, ló, ing, ananász, autó, szőnyeg, ruha, villa (3 kihagyott szó: kés, labda, cumisüveg)

Három, maximum öt szó visszamondását várhatjuk el. Nem érdemes az emlékezetet nagyon megterhelni, mert a figyelemfejlesztés a cél.

Megosztott figyelmével a gyermek részben hallgatja a mondott szavakat, részben a hallott képeket követi a feladatlapon. Közben azonosítja a kihagyott szavakat, meg is jegyzi őket (munkamemória), majd a feladatlap letakarása után felidézi az összes kihagyott szót (verbális emlékezet).

Tanulási stratégia is lehet egyben: auditív információkat vizualizálunk, a szelektált információkat bevéssük, majd később felidézzük.

Lássunk néhány gondolatot, hogy mit is fejlesztünk ezzel a feladattal. Olvasóim közül a szakemberek már az első pillanattól tisztában voltak azzal, hogy nem csak a figyelmet. A szerzők ajánlása szerint a játék az auditív figyelmet, a figyelemmegosztást és a munkamemóriát fejleszti. Bátran hozzátehetjük, hogy a ritmikus szemmozgással és a szimultán (együtt) haladással, verbális emlékezettel egyetemben.


Végül egy kis elméleti áttekintés következik a figyelemhez kapcsolódó fogalmakról – okokra ható, hatékony terápiaszervezés céljából:

A figyelem és a munkamemória közvetlen hatással bírnak az emlékezeti folyamatokra, a tanulásra és egyéb komplexebb kognitív funkciókra, mint a beszédértés vagy az olvasástanulás, szövegértés stb. A megfelelő minőségű figyelem tehát előfeltétele a hatékony tanulásnak: lehetővé teszi a hasznos információk megragadását és későbbi feldolgozását. A figyelem hatására sajátítunk el új, humán, komplex tevékenységeket, addig, amíg ezek rutinná nem válnak. A megfelelő minőségű figyelem előnyökhöz juttatja az embert: gyorsabb percepció, gyorsabb fogalmi feldolgozás, hatékonyabb válaszadás – ezen kívül hatékonyabbá teszi az adekvát információk kiválogatását, fontos szerepe van a szociális adaptációban, szabályozza az emberi viselkedést. A figyelem egyben egy nagyon érzékeny, komplex mentális folyamat is. Ha elterelődik a figyelmünk (pl. egy telefonhívással), az agynak 15 percre van szüksége visszatalálni a korábbi mély figyelmi szintre.

A figyelem azoknak a folyamatoknak az összessége, ami biztosítja, hogy belekezdjünk valamibe, kiválogassuk és feldolgozzuk a hozzá szükséges információkat, kizárjuk az irreleváns információkat, az előbbiek hatékonyabb feldolgozása érdekében.

A figyelem fontos dimenziói az intenzitása, szelektivitása és kontrollfunkciója.

I. Az intenzitás az agykéreg aktivációjától függ.

Az éberség egy készenléti állapot, melyben az ember mozgósítja figyelmi tartalékait, készen állva azok azonnali bevetésére.

Figyelemfenntartás: a túl nagy mértékű elfáradás és a folyamatban lévő tevékenységre való figyelés nehézsége a figyelem fenntartásának a zavarát jelzi.

II. Szelektivitás: az információk szelektálásának képessége, egy mélyebb elemzés reményében.

Megosztott figyelem: mikor a figyelem párhuzamosan több célpontra irányul. A figyelem ilyenkor lehet átfogó vagy diffúz.

Fókuszált figyelem: ilyenkor az ember egy dologra koncentrál és ignorálja a többi információt. A szelektív figyelemhez önkéntesség szükséges, valójában ez egy döntési folyamat eredménye – az alany ilyenkor meghatározza a prioritásokat. A szelektív figyelem favorizálja a célorientált viselkedést.

III. Kontroll

Egy jól működő figyelmi kontroll esetében hatékonyan szerveződik és irányítódik a figyelem egy konkrét cél megvalósulásának érdekében. A megosztott figyelem annak a képessége, hogy egyszerre több dologra is figyelünk. Kevésbé hatékony, mint a szelektív figyelem, mert terjedelme limitált – ez minőségromlással járhat, ami vagy a hibaszámok növelésében vagy a feldolgozási idő meghosszabbodásában nyilvánul meg.

Amikor valamilyen tevékenység automatikussá lesz, nem igényel többé tudatos kontrollt. Például, ha valaki 4. osztályban nem olvas folyékonyan, a figyelmi kontroll a betűzésre fog irányulni, az összes figyelmi tartalékát erre a területre mozgósítja, a szövegértés rovására. Mihelyst az olvasástechnika automatikussá válik, lehetőség nyílik egy újabb kognitív művelet párhuzamos végzésére.

A megosztott figyelem működési elve az, hogy az egyik folyamatnak automatikusnak kell lennie ahhoz, hogy az alany felszabadítsa és átirányítsa figyelmi tartalékait egy másik folyamatra. Ezért fontos a gyermekek bizonyos képességeit fejleszteni, esetleg túlfejleszteni az automatizmusok létrehozásához.

Az írás témaköréből hozva példát: egy jól automatizált kézírás lehetővé teszi, hogy a gyermek írás közben a tanár magyarázatára is figyeljen vagy javítsa a helyesírási hibáit. Amennyiben a kézírás nem automatizált, a gyermek semmi másra nem fog figyelni, csak a graféma felidézésre, betűalakításra és -kötésekre, radírozgatásra a hibajavításhoz.

A cikk írásakor a fent említett szöveggyűjteményen kívül Alain Baddeley: Az emberi emlékezet (Osiris, 2003) című könyvét lapozgattam.


LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

0 Tovább

Boér Zsuzsa, logopédus-gyógypedagógus blogja



LIKE-olj, hogy értesülj!

Címkefelhő

afázia (1),Alzheimer-kór (1),arcvakság (2),Asperger-szindróma (1),autizmus (10),beszédfejlődés (8),beszédindítás (13),beszédtechnika (1),beszédértés (10),betűtévesztés (2),dadogás (2),differenciáldiagnózis (1),diszgráfia (1),diszlexia (3),diszpraxia (3),Down-szindróma (1),echolália (1),emlékezet (7),emlékezet-fejlesztés (5),fejlesztés (4),fejlődési verbális diszpraxia (1),figyelem (4),figyelemfejlesztés (4),figyelemmegosztás (1),figyelemzavar (5),finommotorika (2),fixációszélesség (1),fonológiai tudatosság (4),formafelismerés (2),Gerstmann szindróma (1),grafomotoros fejlesztés (14),hanganalízis (1),hiperaktivitás (3),idői tájékozódás (3),integráció (2),interdentális szigmatizmus (1),iskola-előkészítés (5),játék (40),kognitív-fejlesztés (1),kommunikáció (2),kreativitás (2),kártya (3),kétnyelvűség (3),Lottójáték (3),légzéstechnika (1),MamaPapaTaxi (12),mentális forgatás (1),mentális lexikon (1),mondatértés (1),mondóka (1),munkamemória (15),neuropszichológia (2),nevelés (1),nyelvfejlődési zavar (1),nyelvi kreativitás (2),nyelvlökéses nyelés (2),nyelvtanulás (2),olvasás (14),olvasásfejlesztés (6),olvasástechnika (4),parafunkció (1),perifériás látás (1),pragmatika (1),pöszeség (2),r hang (1),szemantikai háló (3),szemmozgás (1),szerialitás (1),szintaktikai tudatosság (1),szociális képességek (2),szoftver (2),szókincs-aktivizálás (8),szókincsfejlesztés (10),szótagolás (3),szövegértés (2),taktilis érzékelés (2),tanulás (3),testséma (1),téri tájékozódás (6),ujjgyakorlatok (2),ujjszopás (1),utasításértés (5),verbális emlékezet (4),verbális fluencia (1),vizuomotoros képességek (2),vizuális figyelem (6),vizuális észlelés (4),zene (2),írás (4)

Utolsó kommentek

Elérhetőség: boerzsuzsi / at / gmail.com