MamaPapaTaxi 13. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Gődény Edit utazó gyógypedagógus feladatainak hatására megalkottam a saját feladatsoromat. Ezeket a kérdéseket nagycsoportos óvodásoknak vagy első osztályosoknak szántam, bár nem tudom, hogy mennyire állnak készen a feladatra.

Olyan szempontból gondolom kérdésesnek, hogy képesek-e már ebben az életkorban a jó válasz kimondását tartósan gátolni, és a rossz választ kimondani. Szeptemberben az első dolgom lesz, hogy kipróbáljam!

  1. Hány darabot jelent egy pár? ~~~ kettő-négy
  2. Milyen alakú a labda? ~~~ gömbölyű vagy szögletes
  3. Hány nap van egy héten? ~~~ négy-hét
  4. Mi van a medencében? ~~~ víz vagy málnaszörp
  5. Hány kereke van a rollernek? ~~~ kettő-három
  6. Hány cipőt húzunk a lábunkra? ~~~ hármat-kettőt
  7. Miből van a homokozójáték? ~~~ fából vagy műanyagból
  8. Milyen színű az ég este? ~~~ Kék vagy fekete
  9. Mikor kezdődik a hétvége? ~~~ szombaton vagy vasárnap
  10. A kisbaba a mama vagy a papa hasában növekszik? ~~~ papa vagy mama
  11. Mivel szeretnek játszani a kisfiúk? ~~~ babával vagy legóval
  12. Az oviba a gyerekek egyedül vagy a szüleikkel érkeznek?
  13. A nagyszülők azok a szüleink szülei vagy gyermekei?
  14. Ha esik az eső megázunk vagy melegünk lesz?
  15. Melyik jármű gyorsabb a repülő vagy a bicikli?
  16. Mikor reggelizünk, délben vagy reggel?
  17. Szabad-e az ovisoknak autót vezetni? ~~~ igen vagy nem
  18. A hét törpe fiú vagy lány?
  19. Jancsi mérgesen sír az osztályban? Mit kell tenni, békén kell hagyni vagy bosszantani kell?
  20. Mit csinálunk a benzinkútnál? ~~~ tankolunk vagy táncolunk
  21. Hány évszak van egy évben? ~~~ négy-hat

Az aláhúzott szavak a helyes megoldásokat jelzik.


A sorozat leírása:
A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 12. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Fogadjátok szeretettel Gődény Edit utazó gyógypedagógus adaptált ötletének leírását, és küldjétek el ti is kedvenc játékaitokat.

Edit írta:

A Kérem a következőt... Gundel Takács játékának döntő játéka jutott eszembe erről a Másszínjátékról. A kérdésekre a két válaszlehetőség közül a ROSSZ választ kell felelni. Én játszom ezt a tanítványaimmal, és elmondhatom, hogy imádják.

Én utazó gyógypedagógus vagyok, és diszlexiás és gyengénlátó gyerekek hallási figyelmének fejlesztése volt az elsődleges célom ezzel a feladattal. Mivel nem tanulási tartalmat közvetítek, az általános műveltség témakörében állítottam össze egy 21 kérdésből álló sort. Vannak olyanok, akikkel egy kvízjáték keretében megismertetem előre a kérdéseket, de intelligens gyerekeket bedobok a "mélyvízbe", és egyből elkezdem a kérdéssort.

Először felteszek egy kérdést, pl. „Melyik név adható fiúnak, Alíz vagy Alfonz?”
Természetesen a helyes válasz Alíz lesz, hiszen a ROSSZ választ kell mondani. Így haladunk egészen a 21. kérdésig. Amennyiben téveszt a gyerek, az egész kérdéssort újra elkezdjük. Lehet időre végezni a feladatot, de idő nélkül is nagyon izgalmas. Tanítási órán lehet a kérdéseket a tananyaghoz kapcsolni. Mindenki önmagával és az idővel küzd.

Fejlesztési céllal

  1. Ki árulta el Jézust? ~~~ Júdás- Tamás
  2. Hány perc 3 óra? ~~~ 300-180
  3. Sző fon nem takács, mi az? ~~~ varrónő- pók
  4. Melyik város van Hajdú- Bihar megyében? ~~~ Berettyóújfalu- Szolnok
  5. Milyen hang a zs? ~~~ zöngés-zöngétlen
  6. Mit iszik a tehén? ~~~ vizet-tejet
  7. Hány törpével él együtt Csipkerózsika? ~~~ 7-0
  8. Milyen j a muszáj? ~~~ j-ly
  9. Miklós napja mikor van? ~~~ télen-nyáron
  10. Milyen állat a béka? ~~~ kétéltű-hüllő
  11. Ki magyar államalapító királyunk? ~~~ István-Hunyadi Mátyás
  12. Melyik ünnepünk búcsúztatja a telet? ~~~ vízkereszt-farsang
  13. Melyik Magyarország legnagyobb folyója? ~~~ Duna-Tisza
  14. Milyen hónap van január előtt? ~~~ február-december
  15. Ha ma negyedike van, milyen nap volt tegnapelőtt? ~~~ 2- 6
  16. Ki írta az Anyám tyúkja című verset? ~~~ Petőfi Sándor- József Attila
  17. Melyik város sportcsarnoka a Főnix? ~~~ Debrecen- Miskolc
  18. Mit jelent a penna szó? ~~~ tészta-toll
  19. Hány napos az augusztus? ~~~ 31-30
  20. Hány szóval írjuk: Magyarország? ~~~ 1-2

  1. Mikor lesz legközelebb szökőév? ~~~ 2018-2016
  2. Milyen gyümölcs a szilva? ~~~ bogyós-csonthéjas
  3. Mit jelent? Kenyere javát megette? ~~~ öreg- kövér
  4. Milyen állat az emu? ~~~ madár-emlős
  5. Melyik nem sport? ~~~ zumba-szamba
  6. Milyen színű a Nagytemplom? ~~~ sárga- fehér
  7. Milyen szín nincs az olasz zászlóban? ~~~ piros-sárga
  8. Milyen „j” van a héja szóban? ~~~ j-ly
  9. Milyen szófaj a tejbegríz szó? ~~~ főnév-melléknév
  10. Mit jelent a spongya szó? ~~~ szivacs- törölköző
  11. Melyik hegységben van a Kékestető? ~~~ Bükk- Mátra
  12. Mi lesz a vízből, ha felforr? ~~~ gáz- gőz
  13. Mikor hosszabb a nappal? ~~~ nyáron-télen
  14. Mi nem kell a rántottába? ~~~ cukor-
  15. Milyen alakú a stop-tábla? ~~~ nyolcszög- kör
  16. Mennyi 4x4 fele? ~~~ hat-nyolc
  17. Mit válogatott Hamupipőke? ~~~ lencsét-borsót
  18. Ki írta a Vuk című mesét? ~~~ Csukás István- Fekete István
  19. Ki volt Szabó Magda? ~~~ festő-író
  20. Milyen állat a hörcsög? ~~~ ragadozó- rágcsáló


Fejlesztési- és tantárgy-pedagógiai céllal

Móra Ferenc: Kalcinált szóda

  1. Ki írta a kalcinált szóda című novellát ~~~ Móricz Zsigmond-Móra Ferenc
  2. Mennyi fizetést kapott az író fiatal korában? ~~~ Havi 100 korona-havi 10 korona
  3. Hova hívták tanítónak az írót? ~~~ középiskolába-inasiskolába
  4. Milyen tantárgyat kellett tanítania? ~~~ közismeret-természetismeret
  5. Ki írta a tankönyvet? ~~~ nagy tudós- iparoktatási vezető
  6. Mi volt a fő feladat? ~~~ oktatás-fegyelmezés
  7. Mi a kalcinált szóda? ~~~ a szóda legfinomabb fajtája-a legerősebb szóda
  8. Miről kérdezte a mészárosinast? ~~~ pragmatica sanctióról-a királyról
  9. Mennyit aludt a kis pék inas egy nap? ~~~ 3 és fél óra-4 és fél óra
  10. Miért jár 100 év felmentés a purgatóriumban? ~~~ hagyta aludni a pékinast-nem nevezte szamárnak a pékinast
  11. Mit olvasott az inasoknak az író? ~~~ Ezeregy éjszakát-Bibliát
  12. Melyik hónap nevét írta kisbetűvel az inas? ~~~ március-május
  13. Milyen betűvel írjuk a hónapok nevét? ~~~ nagybetű-kisbetű
  14. Milyen ember volt a vizsgabiztos? ~~~ művelt-ostoba
  15. Hogyan folytatnád a képletet? d3, e4, f5, g6… ~~~ h7-h8
  16. Hány éve vizsgáztat a vizsgabiztos? ~~~ 10-20
  17. Mit jelent a tálentom szó? ~~~ tehetség-szorgalom
  18. Miért lehetett becsapni a vizsgabiztost? ~~~ nem figyelt rendesen-ő sem tudott válaszolni a kérdésekre
  19. Melyik Móra mű? ~~~ Egri csillagok-Kincskereső kisködmön
  20. Tetszett-e a novella? ~~~ igen-nem


Karinthy Frigyes: Röhög az egész osztály

  1. Mit találtak reggel a tanulók az osztályban? ~~~ új táblát-új szemétládát
  2. Melyik szünetben tört ki a cédularagasztás? ~~~ második-harmadik
  3. Mit tűztek ki Kelemen hátára? hülye- szamár
  4. Ki rajzolta le Kökörcsin tanárurat? ~~~ Zajcsek-Wlach
  5. A rajzon ki látható még? ~~~ II. Lajos-II. József
  6. Mit rajzolt Wlach Kökörcsinn fejére? ~~~ cilindert-micisapkát
  7. Ki bújt le a padok alá? ~~~ Auer-Lőbl
  8. Ki írta a novellát? ~~~ Kosztolányi Dezső-Karinthy Frigyes
  9. Melyiket írta Karinthy? ~~~ Szegény kisgyermek panaszai-Utazás a koponyám körül Mit csinált Zajcsek, miután rájött, hogy becsapták? ~~~ kiköpött a szemétládából-káromkodott
  10. Milyen tantárgyat tanított Kökörcsin? ~~~ nyelvtan-történelem
  11. Mit csinált Lőbl a pad alatt? ~~~ belecsípett Zajcsekbe-belecsípett Auerbe
  12. Melyik században játszódik a novella? ~~~ XX.-XIX


A sorozat leírása:
A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 11. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Jelmezesdi

A Jelmezesdi játék elve megtalálni két szót, amelyek ugyanúgy végződnek (rímkeresés).
Ehhez a feladathoz szükségünk van egy keresztnévlistára, majd azt mondjuk: Ezek a gyermekek álarcosbálba mennek. Honnan ismerjük fel őket, milyen jelmezt vettek fel?
A válasz egyszerű, a jelmezük neve rímel a keresztnevükkel.

Például:

Juliska – paprika, róka
Réka – béka
Balázs – darázs
Krisztina – balerina
István – Sandokan, banán
Bence – kemence, réce, repce
Júlia – fúria
Sándor – dezodor
Piroska – boszorka
Gábor – sátor
Flóra – tóra
Alpár – szamár
Attila – kamilla
Eszter – gengszter
Ábel – Bábel, kábel
Álmos – Tel Vilmos

0 Tovább

MamaPapaTaxi 10. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Szótalálás (tájékozódás a mentális lexikonban)

Ki vagyok, mi vagyok én? játék

  • Olyan háztartási gép vagyok, ami felszippantja a koszt.
  • Olyan ékszer vagyok, amit az ujjunkon viselünk.
  • Az a hely vagyok, ahol a bohóc szórakoztatja a közönséget.
  • Az a hely vagyok, ahol az állatok ketrecben laknak.
  • Olyan hely vagyok, ahova bezárják az állatokat.
  • Olyan zöldség vagyok, amit megfőznek. Gömbölyű, kicsi és zöld vagyok.
  • Olyan trópusokon élő állat vagyok, aki vízben él. Lábaim rövidek és őrlőfogaimmal bárkit kettéharapok.
  • Trópusokon élek, állat vagyok, a bőröm szürke és vastag. A pofámon egy vagy két szarv található.
  • Ez az év utolsó hónapja. Nagyon vidáman telik. A hónap elején jön a Mikulás, később a Jézuska és legvégén jót bulizunk, Szilveszterkor.
  • Egy kerek gyümölcs vagyok, meghámozva esznek. Gyümölcslevet is csinálhatnak belőlem. A nevem egyben egy színt is jelent.
  • Olyan hosszúkás, narancssárga zöldség vagyok, amit a nyulak is nagyon szeretnek.
  • Ugrálva közlekedő állat vagyok. A kisdedemet mindenhová a zsebemben cipelem magammal.
  • Olyan eszköz vagyok, ami gurul, kormánya is van. Lábbal tolva haladhatunk előre.



A sorozat leírása:
A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 9. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Verbális fluencia

Ezt a feladattípust a logopédusok jól ismerik, de tévesen tisztán nyelvi természetű feladatként ismerjük/használjuk.

A frontális lebeny (a viselkedés megtervezésében, szervezésében, ellenőrzésében van fontos szerepe) sérülése során károsodik a verbális fluencia, azaz az egyénnek az a képessége, hogy felsoroljon minél több szót egy kategóriából. A frontális betegek extrém módon nehéznek találják a verbális fluencia feladatait, egy perc alatt 3-4 szót képesek mondani, míg az egészséges ember 12 szót.

Ezek a betegek azért találják nehéznek az ilyen típusú feladatokat, mert nincs olyan túltanult programunk, amely elősegíti az egy kategóriába tartozó nevek generálását. Nem általában emlékezeti problémáról van szó, hanem a keresési stratégia kontrollálási zavaráról. A betegnek vagy a gyermeknek minden alkalommal magának kell megalkotnia és lefuttatnia a saját keresési stratégiáját. Parallel módon kontrollálnia is kell a teljesítményét, hogy helyes kategóriából hívta-e elő az adott nevet, és hogy nem történt-e ismétlés.

Frontális deficit: károsodott figyelem, fokozott elterelhetőség, összetett helyzet megragadásának képtelensége, újfajta feladatok elsajátításának nehézsége (elveszettség új helyzetekben).

Baddley: Az emberi emlékezet p. 157-158

Ezt a kis elméleti összefoglalót azért tartottam fontosnak megemlíteni, hogy rávilágítson a feladattípus komplex, szűk logopédiai fejlesztésen túlmutató voltára, hogy tehát a feladat figyelemzavaros gyermekeknek is nagy hasznára válik.

  • Mondd ki a legtöbb szót, ami  r hanggal kezdődik.
  • Mondd ki a legtöbb szót, ami r hanggal végződik.
  • Találj sok olyan szót, ami r hangot tartalmaz.
  • Mondj a lehető legtöbb labdás sportot.
  • Mondj a lehető legtöbb süteményt.
  • Mondj a lehető legtöbb r hangot tartalmazó állatnevet.
  • Mondj olyan közlekedési eszközöket, amelyeknek motorja van.
  • Mondj olyan hangszert, ami r hangot tartalmaz.
  • Mondj olyan szót, ami l hangot tartalmaz.
  • Mondj olyan szót, ami l-lel végződik.
  • Pörgesd legalább 20 mp-ig az r hangot.
  • Mondj olyan szót, amiben sz hang van.
  • Mondj olyan szót, ami sz hanggal végződik.
  • Mondj olyan szót, ami sz hanggal kezdődik.
  • Mondj a lehető legtöbb ételt, amit desszertként fogyaszthatunk.
  • Mondj a lehető legtöbb olyan állatot, amelyek velünk lakhatnak a házban.
  • Mondj a lehető legtöbb bútort.


A sorozat leírása:
A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 8. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Állatok  keresztelője

Kétszótagú állatneveket mondunk, ezután kell a szótagok felcserélésével újrakeresztelni az állatokat. A tanítványaim ezt a műveletet maximális odafigyeléssel, élvezetes kimondásokkal és gyöngyöző kacagással végzik.

Halvány fogalmuk sincs, hogy a fonológiai hurkukat stimulálják, és arra készülnek, hogy minél jobb olvasókká váljanak, jobb fülük legyen az új szavak elsajátításához, könnyebben sajátítsanak el idegen nyelvű szavakat. Őket az új szavak hangzása nyűgözi le, és játszanak.

  • delfin-findel
  • macska-kamacs
  • boci-cibo
  • cápa-pacá
  • bálna-nabál
  • tigris-ristig
  • bárány-ránybá
  • kutya-tyaku
  • uszkár-kárusz
  • egér-gére
  • gólya-lyagó
  • veréb-rébve
  • fecske-kefecs
  • gepárd-párdge
  • maci-cima
  • medve-vemed
  • kecske-kekecs
  • bika-kabi
  • nyuszi-szinyu
  • hattyú-tyúhaty
  • póni-nipó
  • bagoly-golyba
  • róka-karó
  • keszeg-szegke


A sorozat leírása:
A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 7. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Fogalom-fogócska

Egy adott főfogalomból mondunk legalább három szót, a játékosoknak meg a kategória nevét kell villámgyorsan megadniuk. Érdemes kreatívnak lenni a feladatvégzés során, és kevésbé evidenciális kategóriákat megneveztetni. Például:

  • sámli, fotel, szék – ülőhely
  • szandál, papucs, edzőcipő – lábbeli
  • sál, sapka, kesztyű – téli ruha

stb.

Kakukktojás-játék

Adott főfogalomból mondunk pár szót, és még egyet, ami kategórián kívüli. Ezt – vagyis a kakukktojást – kell a játékosoknak felfedeznie, megjegyeznie és villámgyorsan bekiabálnia.


A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 6. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Játék a rímekkel

Három szót megjegyeztetünk a gyermekkel, majd utána szavakat mondunk, és a gyermeknek ki kell választania, melyik előzőleg megadott szóra rímel.  Figyelem, a feladat igénybe veszi a munkamemóriát!

Logopédiai fejlesztés során, a játék bevezetésére, vagy ha a gyermeknek túl absztrakt a feladat, akkor kiteszünk az asztalra három plüssállatot: pl. egy rókát, egy macit és egy halat

Majd mondunk egy szót: boci.

Így fog folytatódni a feladat: Rámutatunk a rókára, és megkérdezzük: A boci és a róka egyformán végződik? Nem! Rámutatunk a macira: A boci és a maci? Igen!

Mondunk egy következő szót: béka.
És minden kezdődik elölről.



A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 5. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Szócsere játék

Utasítás: "Olyan mondatokat mondok, amiben két szó helyet cserélt. Ismételd meg helyesen a mondatot!"

  • A levél kivitte a postást.
  • Piroska és nagymama megette a farkast.
  • A sütiben megsül a sütő.
  • A gyógyszer bevette a gyereket.
  • A hajam levágta a fodrászt.
  • A szarvasban láttam az erdőt.
  • A labdának dobtam a barátomat.



A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 4. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Átváltoztatás játék (az egyik kedvencem)

Játékszabály:

Mondok neked egy olyan szót, ami nem létezik. Egy hang kicserélésével tedd értelmessé a szót!

Példák: talám, teggel, bici, somok, karipa, vasárolni, birkadat, fogács, telfin stb.

Holnap 10-kor új játék!

A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet, ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 3. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

6. játék

„Becsomagolom a hátizsákom” játék

Becsomagolom a hátizsákom, és teszek bele fogkefét. A következő játékos már fogkefét és egy hálózsákot pakol be. A harmadik játékos fogkefét, hálózsákot és egy cipőkanalat… és így tovább, amíg felidézhető hosszúságú a szólánc.

Több játékos játszhatja ezt a játékot, akik felváltva, egyenként ismétlik meg az addig bepakolt holmit, hozzátéve a magukét. Aki először elvéti a szóláncot helytelen sorrend vagy kihagyott szó (szavak) miatt, az kiesik a játékból. Minél lehetetlenebb dolgokat pakolunk be a hátizsákba, a gyermekek annál viccesebbnek találják, és annál jobban megjegyzik őket. Jó feladat a verbális emlékezet fejlesztésére, a szociális kapcsolatok erősítésére, a szerepcserére és a célirányos odafigyelésre. A játék jól variálható, például: „Elmentem a boltba, és vettem egy tejfölt...” vagy „Elmentem a játszótérre, és lecsúsztam a csúszdán”... stb.


A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 2. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

Ha ezzel a játékkal indítjuk a napot, akkor a beszédkészségünkön kívül a munkamemóriánkat is trenírozzuk, ami – mint tudjuk – a tanulás motorja.

5. játék

Mindig három különböző szót mondunk (a szavak számát tetszőlegesen növelhetjük 6-ig), és ezeket kell egy kis csavarral megismételtetni a gyermekekkel. Méret szerint kell a legnagyobbtól a legkisebbig sorba állítva visszamondatni. Vagy a legkisebbtől a legnagyobbig.

  • zsiráf, cica, kenguru
  • kutya, medve, farkas,
  • tücsök, katica, szúnyog
  • ház, templom, vár
  • autó, villamos, roller
  • focilabda, pingponglabda, üveggolyó
  • okostelefon, számítógép, tablet
  • kiskanál, evőkanál, merőkanál
  • ibolya, kardvirág, pitypang
  • kenyérpirító, tűzhely, mikrohullámú sütő

Az előző játékok


A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet ide kattintva is ), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

MamaPapaTaxi 1. – beszédfejlesztés a legjátékosabb formában

A nyári tücsök életvitelem a mai nappal zárul, holnaptól hangyaszorgalommal kell belevágnom a következő tanév előkészületeibe. A blogomon is készülök egy iskolaváró sorozattal, amelynek te is részese lehetsz.

Hosszasan gondolkodtam azon, hogy mi is lehet az a képesség, amelynek fejlesztésével a szülő is elboldogul a leghétköznapibb helyzetekben, nem kell rá külön előkészülni, nem eszközigényes, viszont azonnali eredményt ad, és az óvodai-iskolai pályafutás egészére pozitív hatása van. Végül arra a következtetésre jutottam, hogy a gazdag szókincs, a jó kifejezőkészség, a nyelvi precizitás és kreativitás egy igazi áldás a gyermeknek. Nincs olyan tanóra vagy foglalkozás, ahol ne lenne előnyben egy verbálisan jól megnyilvánuló gyermek.

A tanítványaim nagy része az iskolába, az edzésre... stb. legalább napi 30 percet vagy annál is többet utazik különböző közlekedési eszközökön – legtöbbet valamelyik szülejével és testvérével. Ezt az utazást lehetne feldobni egy kis közös családi játékkal, ami pozitívvá teszi a napkezdést, mind pszichésen, mind kognitívan ráhangol az óvoda-, iskolakezdésre. Meglátod, néhány hét múlva elfelejt a gyermeked az okostelefonodért esdekelni.

Nagyon hasznosak lehetnek az ilyen játékok a kétnyelvű gyermekek számára – különösen azon a nyelven kell velük sokat játszani, amelyik nem a beiskolázás nyelve.

Játékok

1. Az indításhoz egy olyan játékot választottam, ami a történetmesélés képességét fejleszti. Valamelyik játékos kigondol egy témát, és mond róla egy mondatot: „Volt egyszer, hol nem volt egy kisfiú és egy kiskutya...” A soron következő játékosnak újabb mondattal kell kiegészítenie, továbbvinnie a történetet, de ezeknek a további mondatoknak mind a „Szerencséjére / szerencsére / szerencséjükre” vagy a „Szerencsétlenségére...” szavakkal kell kezdődniük, felváltva.

2. Főfogalomhoz kapcsolódó játék. Szógyűjtés adott fogalmi kategórián belül, a gyermekek életkorához igazodva. Felváltva kell pl. gyümölcsneveket sorolniuk a játékosoknak. Ha valaki olyan szót mond, ami korábban már elhangzott, vagy ha 10 mp-nél hosszabb ideig hezitál, kiesik a játékból. A játék nehezített változata, amikor a szavaknak ábécérendben kell követniük egymást, illetve a szólánc változat, amikor a következő szónak az előzőleg elhangzott szó utolsó hangjával kell kezdődnie.

3. Gyorsbarkochba verseny (2 személynek): A játék gyorsításához érdemes előre meghatározni azt a viszonylag szűk fogalomkört, ahová a kitalálandó szavak tartoznak: pl. konyhai eszközök. Mindkét játékos gondol egy tárgyra, és kérdezi is egyben a másikat. Az igen/nem válasza után teszi fel rögtön a saját kérdését. Az a játékos nyer, aki hamarabb kitalálja a társa feladványát. Aki kipróbálja a játékot, észreveheti, hogy a társa feltett kérdéseiből is sok segítséget kap ahhoz, hogy kitalálja, ő mire is gondolhatott.

4. Másszínjáték: Egy tárgy nevét mondja az egyik játékos, a másiknak rá kell vágnia egy színt, ami biztosan nem jellemzi a tárgyat. Pl. eper – kék. A játék nehezítésére egyre gyorsabban kell mondani a szavakat és rávágni a válaszokat, és a válasz nem lehet két alkalommal ugyanaz a szín. A tárgyakat felváltva is lehet mondani, vagy lehet mindig ugyanaz a kérdező. Ez a játék a mentális lexikonba való gyors tájékozódáson, pontos szóelőhíváson kívül például a gátló funkciókat is fejleszti. Hasznos gyakorlójáték lehet figyelemzavaros gyerekeknek.

Az én vállalásom az lenne, hogy legalább iskolakezdésig, de amíg az ötleteim tartanak, posztolok egy-egy ilyen játékot. A kérésem az olvasóim felé az lenne, hogy ők is járuljanak hozzá egy klassz játékgyűjtemény létrehozásához, azáltal, hogy elküldik a saját személyes kedvenc családi játékukat. Nem egzotikus játékokban, mesékben, dalokban, versekben kell gondolkodni, általában a legegyszerűbbek a legjobbak. Különösen értékesek azok a játékok, amiket a gyermekek találnak ki a saját maguk vagy a környezetük szórakoztatására. A játékot személyes üzenetben kérem küldeni (Facebookon lehet ide kattintva is), megjelölve azt, hogy szülőtől vagy pedagógustól érkezik, valamint a gyermek életkorát.

Játssz velem te is, a pöttyös fel van dobva, remélem, hogy lesz, aki elkapja!

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

Terítéken a diszlexia - Jamie Oliver első olvasmánya

Jamie Oliver 38 éves, fontmilliomos, közszereplő. Foglalkozását tekintve szakács. Nem olyan rég jelent meg róla az az érdekes információ, hogy most sikerült elolvasnia/befejeznie élete első könyvét, az Éhezők viadala második részét.

Korábban könnyen elunta a könyveket, ha azok nem főzéssel foglalkoztak. Aki – mint én is – kedveli és nézi a főzőműsorait, az tisztában van vele, hogy Jamie diszlexiás, és tanulmányai során sokat szenvedett az iskolában. (Előzmény: Jamie Oliver Has Never Read A Book, Blames Dyslexia, 2012.)

De azzal is tisztában vagyunk, hogy egy nagyon kreatív és boldog ember, aki megtalálta az életben a helyét, és olvasási képességeitől függetlenül csúcskarriert futott be.

Tulajdonképpen ez a lényege a történetnek: hogyan fogadjuk el jól a diszlexiást, és fogadtassuk jól el vele a diszlexiát.

1. tanulság: A diszlexiás gyermek elsősorban gyermek, és csak bizonyos olvasási-tanulási helyzetben diszes.

2. tanulság: Ne prejudikáljunk, hanem holisztikusan kezeljük a személyiségét az iskolai pályafutás során. Ne csak az a gyermek legyen, aki állandóan gondot okoz a tanórán, hanem akinek jó ötletei vannak, és segítőkész például a tanóra szervezésében.

3. tanulság: Ha kiismerjük és megnyerjük a gyermeket, könnyebb motiválni őt.

4. tanulság: Tartsuk szem előtt, hogy ezek a gyermekek nem motiválatlanok az olvasásra/tanulásra, csak nem képesek szert tenni arra a többletmotivációra, amire az olvasási nehézségeik leküzdése érdekében szükségük van. Erre van a fejlesztő, hogy reedukálja és motivációs arzenált alapítson. De minden egyes tanárnak külön figyelnie kell erre a gyermekre, ki kell találnia, hogyan motiválhatja részvételre, jobb teljesítményre, nap-nap után.

5. tanulság: A pedagógusnak magát is motiválnia kell a többletmunkára. Ez egy folyamatos tevékenység, egyszeri invesztíció nem elég. A pluszpénz önmagában nem eléggé motiváló, a személyesen átélt „aha” pillanatok viszik feljebb, közelebb a célhoz a tanárt is.

6. tanulság: A család elfogadó-támogató szerepe elengedhetetlen. Ha a család képtelen a megfelelő segítséget megadni az utódnak, nekünk kell segíteni őket ebben is.

7. tanulság: Ezt gondoljuk: „Nem jó dolog, ha valaki nem tud és nem szeret olvasni. Elképzelhetetlen, hogy olvasás nélkül igényes tanulásra legyen képes a gyerek.” Jamie példája egy markáns cáfolat erre a gondolatra. 18 szakácskönyv került ki a kezei közül.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

A számítógép, mint reedukációs eszköz

Letölthető szoftverrel a bejegyzés végén

„Szeretlek is meg nem is…” – dióhéjban ez az én hozzáállásom is a témához. A számítógépet nem lehet kihagyni semmiképpen a fejlesztő repertoárból. De nem is kell! Millió érv szól mellette és ellene is egyaránt. Egy biztos, a gyermekek kedvelik, és százszor könnyebben lehet minden általuk utált feladatot eladni nekik multimédiás formában.

A most bemutatott szoftver egy, a „Fenix” program fejlesztő feladatai közül. A „Fenix” programot a torinói egyetemen hozták létre Cristina Coggi professzorasszony munkatársai és diákjai a harmadik világ gyermekeinek a megsegítésére. Céljuk az volt, hogy a nagyon szegény országok gyermekei is hozzáférjenek az új pedagógiai kutatások eredményeihez, játékos formában. A tanulási képességük javulásán keresztül legyen hozzáférésük egy jobb minőségű oktatáshoz, ami, mint tudjuk, hosszú távon a jobb élethez vezet.

Hozzám az információk és a fejlesztőanyag dr. Varga Melinda (www.creativeplanet.hu) frankofón gyermekpszichiáteren keresztül érkezett – ő fontos koordinátora a programnak, személyesen irányítva Kigaliban (Ruanda) és Haitin is a fejlesztéseket. Hálás köszönet érte neki, a nagylelkű adományozásért. A program lényege, hogy a jobb mobilitás és egyszerűbb szervezés okán, a megcélzott tanulási képességeket számítógépes játékokkal fejlesztik. Ilyen módon a tanulási képességeket nagycsoportos formában is hatékonyan lehet fejleszteni. Feladataik és vizsgálóeszközeik egy része saját fejlesztésű, a másik része az interneten ingyenesen hozzáférhető anyagból tematizálva kerülnek ki.

A feladat, amit választottam, hogy a blogomon is bemutassam a Recopier (átmásolás) nevet viseli. Egy papír-ceruza feladatként ismert, népszerű játékról van szó. A feladategyüttes célja a síkban/ térben való tájékozódás fejlesztése, konkrét pozíciók meghatározása (topológia). A feladat a kognitív képességeket fejleszti, öt egyre nehezedő modulon keresztül. Pedagógiai hozadéka széleskörű, az olvasásban, írásban és matematikában egyaránt fontos képességeket fejleszt. Fejleszti és gyorsítja a korábban felsoroltakon kívül a kereső szemmozgást (skipping), aminek fontos szerepe van az olvasási képességek kialakulásában és fejlődésében. A szoftver hasznos segítséget ad azoknak a gyerekeknek, akiknek az olvasás során sorváltási, sortartási nehézségeik vannak. Fejleszti a figyelmet, a vizuális megfigyelőkészséget, az összehasonlítást.

A játékok fejlesztik a vizuokonstrukciós képességeket is. Az íráshoz szükséges vizuális képességeket gyakoroltatja (a tábláról, könyvből való másoláshoz nyújt segítséget). Használhatjuk írás-előkészítő vizuális feladatként, de akkor is, mikor a gyermeknek olyan gyenge grafomotoros képessége van, hogy nem lehet még egyszerre a két képességet (grafomotorium, téri tájékozódás) gyakoroltatni, szét kell bontatni. De az emlékezetet is fejleszti. Óvoda nagycsoporttól kisiskolás korig bátran használható, a hiányosságok és az aktuális fejlesztési szint figyelembe vételével.

Most így, a cikkem vége felé még találtam egy fontos képességet, amit általában is fejleszt a számítógép a legtöbb számítógépes játékon keresztül. Ez nem más, mint a szem-kéz koordináció képessége. Hiszen az egér mozgatását az adott képhez folyamatosan hangolni kell.

A Recopier játékok letöltése

(Creative Commons licensz, szabadon letölthető, terjeszthető)

Mi is a konkrét teendő?

A 3 szoftver zip fájlba van csomagolva. Kicsomagolás után az (Adobe Flash) játékok közvetlenül futtathatóak, nem kell telepíteni.

Át kell másolni a fokozatosan növekvő számú ábrákat a bal oldali négyzetrácsból a jobb oldaliba. Ezt a megfelelő jobb oldali négyzetbe való kattintással érheted el. Helyes kattintás esetén a kép megjelenik a jobb oldalon. Rossz választás esetén hangeffektus jelzi a hibát.

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu



0 Tovább

Tami szókígyója - Beszédovi 2.

Letölthető táblás játék a bejegyzés végén

Mai posztomban is egy magyar- és idegen nyelveken egyaránt hasznos, szókincsfejlesztésre alkalmas játékot osztok meg az olvasóimmal.

Ezt a játékot Milánnak (magyar-francia kétnyelvű nagycsoportos óvodás) találtam ki egy évvel ezelőtt. Logopédiai terápiájának egyik tengelyén, az említett tanévben, szókincsfejlesztés zajlott. Év végéig tíz főfogalmat gyakorolgattunk (és akkori reményeim szerint tanultunk meg). Év vége előtt nem sokkal a bevésett információk tartósságának, a mentális lexikonjában való tájékozódásának, a szókincs-aktivizáció gyorsaságának és pontosságának ellenőrzésére gondoltam azt  ki, hogy egy „libajáték” éppen megfelel. Kifénymásoltam a gyakorlott főfogalmak képeit. Az absztrakciós szint növelése és a generalizáció ellenőrzése érdekében gondom volt rá, hogy a „vizsgajáték” Milán számára ismeretlen grafikájú képeket tartalmazzon.

Innen már Tami vette át az irányítást. Tami AKG-s, 12. osztályos tanuló, iskolájának „Árnyék témahete” keretében dolgozott velem – ezen a pályaorientációs témahéten a tanulók 1 héten keresztül jártak az általuk választott szakma képviselőjének árnyékában. Tami a logopédia szakmára nagy rátermettséget mutatott.

A francia nyelven való oktatás nem okozott számára problémát, hamar alkalmazkodott. Egyszerre volt nagyon kreatív és alkalmazkodó, egyszóval nagyon üdítő jelenség volt. A hét végére már úgy tűnt, nélkülözhetetlenné vált. A gyerekek sokáig emlegették, és az óvó néni is nagyon meg volt vele elégedve. A 18 éves lány naponta 10-12 órákat dolgozott velem, előfordult, hogy étlen-szomjan, ráérzésre lett patrónusa egy figyelemzavaros/autisztikus gyerkőcnek. Megnyernie magának egy pillanat műve volt. Tami egy szerda délután nagy kedvet érzett ahhoz, hogy helyettem megcsinálja a libajátékot. Megkapta a képeket, és saját koncepciója alapján látott neki a teendőknek. Az esztétikus kivitelezés aztán jól meg is hosszabbította a készítési időt, este 9-kor még nem volt kész (a munkaidőnk aznap reggel 7-kor kezdődött). Kifejezett kérésemre sem állt szándékában a játékgyártást abbahagyni. De milyen jól tette! Ha akkor félbemarad, még az is lehet, hogy ma is abban az állapotában leledzne. Tinédzser lelke viccesre vette a figurát, és beleapplikálta a ruhadarabok közé a combfixet és a melltartót, ami, lássuk be, nem tartozik egy 6-7 éves fiú alapszókincsébe.

Mikor kipróbálás közben Milán az említett mezőkhöz közelített, kuncogva vártuk, mi sül ki belőle. Milán egyáltalán nem jött zavarba a kihívástól, a melltartóra azonnal bevallotta, hogy fogalma sincs, mi az, a combfixre meg rávágta, hogy zokni. Mi meg biztosítottuk, hogy nem baj, ha nem tudja, de azért megneveztük korrekten a tárgyakat. Egy-egy főfogalmat meghatározott szín keretez, ezzel is utalva az összetartozásukra. Ha Buday tanár úr annak idején nekem is libajátékot csinált volna anatómiából, biztosan jobban brillíroztam volna.

Milán tökéletesen abszolválta a szórakoztató vizsgáját, jól és gyorsan megnevezve a képeket és a kategóriákat egyaránt.

Technikai információk a szókígyóról:

A feldolgozott főfogalmak: ruhák, írószerek, a tisztálkodás eszközei, a ház részei, zöldségek, közlekedési eszközök, evőeszköz, rovarok, szerszámok.

A libajáték további kellékei: bábuk és dobókocka.

Ha valaki nem ismerné, a libajáték szabálya: 2 vagy több játékos játszhatja. Az egyik játékos dob, majd ugyanannyit lép a tábláján a kígyó farkától indulva. Változó, hogy a játékossal az összes érintett képet neveztetem-e meg, vagy csak azt, amire érkezik a dobókockán lévő pöttyök száma szerint. Az a biztosabb, ha mindegyiket megnevezi, csak ha a mennyiségfogalommal nincs jóban a gyermek, akkor nem tudja megosztani a figyelmét a számolás és megnevezés között.

Az a játékos nyer, aki elsőnek érkezik a kígyó fejét jelképező virágos mezőbe.

Ha Tami nézőpontja is érdekel az említett közös munkánkról, olvassátok el blogbejegyzéseit:

"Neked mindig ilyen rekedt a hangod vagy csak meg vagy fázva?" avagy első napom az iskolában

"Zsuzsa szereti Kentont és Kenton ezért boldog" - avagy miért is jó logopédusnak lenni :)

A táblajáték letöltése

A játék letöltése A4-es méterben

A játék letöltése A2-es méretben (4 db. A4-es lapon)

LIKE-olj, hogy értesülj az újabb cikkekről:

A helytelen ceruzafogás nem esztétikai kérdés: www.ceruzafogo.hu

0 Tovább

Boér Zsuzsa, logopédus-gyógypedagógus blogja



LIKE-olj, hogy értesülj!

Címkefelhő

afázia (1),Alzheimer-kór (1),arcvakság (2),Asperger-szindróma (1),autizmus (10),beszédfejlődés (8),beszédindítás (13),beszédtechnika (1),beszédértés (10),betűtévesztés (1),dadogás (2),differenciáldiagnózis (1),diszgráfia (1),diszlexia (3),diszpraxia (3),Down-szindróma (1),echolália (1),emlékezet (7),emlékezet-fejlesztés (5),fejlesztés (4),fejlődési verbális diszpraxia (1),figyelem (4),figyelemfejlesztés (3),figyelemmegosztás (1),figyelemzavar (5),finommotorika (2),fixációszélesség (1),fonológiai tudatosság (4),formafelismerés (2),Gerstmann szindróma (1),grafomotoros fejlesztés (14),hanganalízis (1),hiperaktivitás (3),idői tájékozódás (3),integráció (2),interdentális szigmatizmus (1),iskola-előkészítés (5),játék (40),kognitív-fejlesztés (1),kommunikáció (2),kreativitás (2),kártya (3),kétnyelvűség (3),Lottójáték (3),légzéstechnika (1),MamaPapaTaxi (12),mentális forgatás (1),mentális lexikon (1),mondatértés (1),mondóka (1),munkamemória (14),neuropszichológia (2),nevelés (1),nyelvfejlődési zavar (1),nyelvi kreativitás (2),nyelvlökéses nyelés (2),nyelvtanulás (2),olvasás (13),olvasásfejlesztés (5),olvasástechnika (4),parafunkció (1),perifériás látás (1),pragmatika (1),pöszeség (2),r hang (1),szemantikai háló (3),szemmozgás (1),szerialitás (1),szintaktikai tudatosság (1),szociális képességek (2),szoftver (2),szókincs-aktivizálás (8),szókincsfejlesztés (10),szótagolás (3),szövegértés (2),taktilis érzékelés (2),tanulás (3),testséma (1),téri tájékozódás (6),ujjgyakorlatok (2),ujjszopás (1),utasításértés (5),verbális emlékezet (4),verbális fluencia (1),vizuomotoros képességek (2),vizuális figyelem (6),vizuális észlelés (4),zene (2),írás (4)

Utolsó kommentek

Elérhetőség: boerzsuzsi / at / gmail.com